"Hur ställer man en fråga?" är en av de absolut vanligaste frågorna vi får. Av den anledningen har vi idag lagt upp en gul ruta högst upp som ser ut så här och där det står:

"Så här ställer du en fråga!
Klicka först på den rubrik som frågan du har passar i, t ex Hustillverkare.
Klicka därefter på den gröna "Nytt ämne"-knappen. :)"

Hoppas ni tycker att det blir bra och kryssa på krysset när du inte längre vill se rutan.

gul-ruta.jpg
 
"Hur ställer man en fråga?" är en av de absolut vanligaste frågorna vi får.

Om man lyckats ställa den frågan har man väl redan listat ut det?
 
Ni kanske helt enkelt skulle byta text från "Nytt ämne" till "Ställ en fråga".
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Stefan N skrev:
"Hur ställer man en fråga?" är en av de absolut vanligaste frågorna vi får.

Om man lyckats ställa den frågan har man väl redan listat ut det?
Frågan brukar komma till oss via Kontakta oss-formuläret.
 
andersmc skrev:
Ni kanske helt enkelt skulle byta text från "Nytt ämne" till "Ställ en fråga".
Jag har funderat på det men problemet verkar inte vara texten på knappen utan snarare att man inte hittar hur man ska gå tillväga.
 
Mikael_L
Ja den gula informationen var helt OK, iom att det gick att klicka bort den så den inte återkommer mer.

Ett alldeles helt obetydligt besvär i mitt liv. Kan det hjälpa någon enda så var det värt det. :D

Nu måste jag hoppa i säng, natti på er!
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har funderat på det men problemet verkar inte vara texten på knappen utan snarare att man inte hittar hur man ska gå tillväga.
Jamen, att man inte hittar beror på att man inte förstår att "Nytt ämne" betyder "Ställ en fråga".
 
andersmc skrev:
Jamen, att man inte hittar beror på att man inte förstår att "Nytt ämne" betyder "Ställ en fråga".
Men om man vill komma med ett "påstående" då?

Detta är ett internet-forum. Där ställer man inte "en fråga", utan man startar "en tråd", "en diskussion" eller "ett ämne".

"Nytt ämne" må vara direkt översatt från "New topic", men det är ett vedertaget uttryck, och klart mer passande än "Ställ en fråga".

Är det ROT-pensionärer som har börjat hitta hit, eller vad beror denna, tydligen omfattande, kognitiva oförmåga på?

Pebcak
 
Jag tycker informationen borde kompletteras med t.ex.:

Var tydlig med vad du frågar om och hur du själv har försökt hitta svar på din fråga, medlemmarna på Byggahus är inte här enkom för att svara på dina frågor utan är vanliga medlemmar precis som du själv. Tänk också på att andra inte kan veta vad du har har för kunskaper och att många frågor inte har enkla svar utan svaret "beror på" en massa faktorer som du kanske inte tagit upp i din fråga.
 
Cujo skrev:
Detta är ett internet-forum. Där ställer man inte "en fråga", utan man startar "en tråd", "en diskussion" eller "ett ämne".
Jaså du. Har du bestämt att det är så?

Cujo skrev:
"Nytt ämne" må vara direkt översatt från "New topic", men det är ett vedertaget uttryck, och klart mer passande än "Ställ en fråga".

Är det ROT-pensionärer som har börjat hitta hit, eller vad beror denna, tydligen omfattande, kognitiva oförmåga på?

Pebcak
Att man inte är bekant med bestämda uttryck som används i en viss sociolekt är definitivt inte ett exempel på kognitiv oförmåga. Ska du svänga dig med fina ord, så välj sådana som du klarar att sätta in i rätt sammanhang.

Cujo skrev:
Är det ROT-pensionärer som har börjat hitta hit, eller vad beror denna, tydligen omfattande, kognitiva oförmåga på?

Pebcak
Så du menar att pensionärer är dumma i huvudet?

("Kognitiv oförmåga" betyder helt enkelt "dum" eller snarare "trögfattad".)
 
morsan skrev:
Vad var det för fel på Marlens låsta tråd?
Inget fel alls annat än att den inte syntes så väl.
 
:rolleyes:
 
andersmc skrev:
Jaså du. Har du bestämt att det är så?

Att man inte är bekant med bestämda uttryck som används i en viss sociolekt är definitivt inte ett exempel på kognitiv oförmåga. Ska du svänga dig med fina ord, så välj sådana som du klarar att sätta in i rätt sammanhang.

Så du menar att pensionärer är dumma i huvudet?

("Kognitiv oförmåga" betyder helt enkelt "dum" eller snarare "trögfattad".)

Den kognitiva oförmågan består i att personerna inte hittar en "knapp", bara för att den inte är märkt exakt så som de förväntar sig. Ja, man är en aning trög (tillfälligt? Dålig dag?) om man inte ens lyckas lista ut hur man postar en tråd på byggahus.se. Detta beror antagligen på bristande internet-vana, vilket idag böjar bli ett litet handikapp...

Jag menar att pensionärer oftare har problem med att förstå sig på ny teknik, jämfört yngre människor. Det blir svårare att ta till sig nymodigheter med åren. Man blir lite trögare med åldern, helt enkelt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.