Hej!

Ganska nyligen flyttat in i ett gammalt hus (ca 1930) på 168kvm som har en bergvärmepump (IVT Greenline HT C9) installerad 2008. Har tidigare bott i lägenhet med fjärrvärme så det hela är lite nytt för mig och jag har testat mig fram med lite olika inställningar och har ändå hittat något som jag tror är ganska lagom nu men det finns säkert saker jag kan förbättra.

Huset har en källare där pumpen står och där finns det 2 radiatorer. På mittenvåningen finns det 9 radiatorer och på övervåningen 5 stycken. Har luftat dessa och dom är ungefär jämnvarma allihopa. Har ingen innegivare utan det sitter en ute bara.

Hur är det med det här med termostater på radiatorerna? Just nu är dom fullt öppna på samtliga, brukar dra ner dom i sovrummet ibland då det kan bli lite väl varmt där när det är väldigt kallt ute. Borde jag istället vrida ner termostaterna i källaren för att spara energi och få det varmare där man behöver det bättre eller fungerar det inte så?

För att få lite koll på energiförbrukningen så har jag noterat siffror dagligen sedan vi flyttade in för en månad sen för att få lite hum om hur mycket det går åt beroende på hur kallt det är och min sammanfattning hittills är att när temperaturen håller sig runt 5-10 plusgrader så går det åt ca 25-30 kWh/dygn och nu när det varit kallare (-5 till -10) så har det dragit iväg upp mot 50-60 kWh/dygn.

Är det här rimliga siffror för mitt hus? Det är alltså totalförbrukningen för hela huset.

Tack på förhand!
 
Om du tycker det är onödigt varmt i källaren så kan du dra ner termostaterna där. Det viktiga är att du har majoriteten av termostaterna öppna för att dels garantera flödet över VP'n och dels inte 'dölja' en för hög värmekurva som leder till dåliga driftförhållanden.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är ju väldigt svårt att säga sådär bara dygn för dygn och helt olika utetemp. Men det ska finnas en energideklaration om ni nyligen köpt huset och där kan man ju se årsförbrukningen med flera värden. I vilken del av landet ligger huset?
 
Kolla i styrsystemet hur många timmar kompressorn och tillskottet har gått.
 
useless useless skrev:
Kolla i styrsystemet hur många timmar kompressorn och tillskottet har gått.
Okej lite siffror här :)

Pannan installerades 20070531 - 100800 timmar sedan om jag räknat rätt.

Pannan har gått 18700 timmar, 19% av tiden, alltså i snitt 4.5 timme per dygn. På samma tid har elpatronen gått 700 timmar.

På den tiden har den producerat ca 19% VV och 81% radiatorvärme.

I oktober (13 dagar då vi flyttade in i mitten) så gjorde vi av med 500kWh och November ser ut att sluta på ca 1100-1200 kWh.

Köldmedium ut verkar ligga på ungefär -0.7 grader nu och +3.1 grader in. Detta med -8 grader utomhus just nu. När det vad +10 ute så låg in-tempen närmare +4.5 Hålet är 180m djupt.

Är det här rimliga värden tycker ni? Tänk på att jag är grön på allt detta :D
 
Redigerat:
Tycker det låter som väldigt fina siffror. Bara 700 timmar tillsats på hela den tiden. Normalt går värmepumpen fler timmar per dygn för att klara värmebehovet. November låter helt ok men sedan blir det ju er årsförbrukning som kommer att bli det intressanta. Förbrukningen kan skilja ganska mycket från de som bott i huset innan beroende på familjestorlek och tonårsduschar osv.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Ja dom som bodde här innan hade tre barn och det duschades en hel del berättade dom så vi får se vad vi landar på. Ska bli kul att summera vintern sen och se var vi landar :)

Vi bor utanför Gävle så det blir hyfsat kallt ibland iallafall om det är en normal vinter.
 
Just ja.. glömde en fråga.

Är det ”farligt” om det droppar några droppar per dygn från expansionskärlet till radiatorerna? Jag menar den här alltså.

Skruvade på den röda för att se så att allt fungerade och sen fyllde jag upp till 1 bar igen men trots att jag skruvat åt den röda så mycket jag kan så smiter det ur någon droppe per dygn ändå. Har ställt en hink under och det är ju inga mängder direkt, någon enstaka ml per dygn kanske?
 
  • Expansionskärl med tryckmätare för radiatorer som droppar lite vatten trots åtdragen röd ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite hög diff KB in/ut kanske (om man nu kan lita på siffrorna) men inget anmärkningsvärt.
Är lite förvånad över att kompressortiden bara är 19% (det tyder på att pumpen är dimensionerad i överkant) men att det ändå är 700 timmar tillskott.
Alltså inte för att 700 timmar är als mycket proportionellt sett, men på en kompressor som så sällan är aktiv i sig så undrar man NÄR dom timmarna ens behövts.
 
berisen berisen skrev:
Är det ”farligt” om det droppar några droppar per dygn från expansionskärlet till radiatorerna?
Pendlar trycket (den svarta visaren) upp och ner? Skulle kunna vara tecken på att förtrycket eller gummiblåsan inte är rätt. Då när det toppar så skvätter det
 
M MagHam skrev:
Pendlar trycket (den svarta visaren) upp och ner? Skulle kunna vara tecken på att förtrycket eller gummiblåsan inte är rätt. Då när det toppar så skvätter det
Ja den pendlar lite, någon tiondel. Från typ.. 0.7 upp till 1 bar kanske så inga jätterörelser. Den går upp till 1 i samband med att kompressorn går verkar det som. När den är i viloläge droppar den ett par tiondelar.

Hur fyller man på den där korrekt? Kan man öppna vattnet tills dess att övertrycksventilen går in eller så? Jag har bara öppnat och sen stängt den direkt när pilen når 1 bar.
 
M MagHam skrev:
Lite hög diff KB in/ut kanske (om man nu kan lita på siffrorna) men inget anmärkningsvärt.
Är lite förvånad över att kompressortiden bara är 19% (det tyder på att pumpen är dimensionerad i överkant) men att det ändå är 700 timmar tillskott.
Alltså inte för att 700 timmar är als mycket proportionellt sett, men på en kompressor som så sällan är aktiv i sig så undrar man NÄR dom timmarna ens behövts.
Jag tror att dom som bott här tidigare haft kurvan grymt högt ställd, vi har den på 4.8 av 10 nu vilket är det värde som installatören har skrivit in i pärmen. Tror dom hade den på 8/10 om jag inte hörde helt fel och sen hade dom som sagt 3 barn som badade/duschade mycket så det kanske är en förklaring? Vi är bara två så mängden vatten kommer nog minska en hel del :p
 
M MagHam skrev:
men att det ändå är 700 timmar tillskott.
Kolla hur ofta legionellakörning går in.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Kolla hur ofta legionellakörning går in.
Ah det kanske det är ja. Såhär ser det ut. Antar att det körs var 30e dag då kanske? Lite oklara menyer ibland..
 
  • LCD-skärm på en apparat med texten "0dag 0dag 30dag Tillbaka ändra" och symboler som anger knappfunktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
berisen berisen skrev:
Hur fyller man på den där korrekt? Kan man öppna vattnet tills dess att övertrycksventilen går in eller så? Jag har bara öppnat och sen stängt den direkt när pilen når 1 bar.
1 bar är lagom. Pendlande tryck och dropp från säkerhetsventilen kan innebära dåligt förtryck i kärlet av någon anledning. Om trycket håller sig över ~0,5 bar efter nån eller några veckor och det inte droppar mer så är det inget akut.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.