Hej!

Jag har dragit kulvert från huset VP till garaget. Huset har blandat radiatorer och golvvärme och pumpen är inställd på ”radiatorer”.

Kulverten är kopplad på till och returledning vid pumpen vidare ut till garaget där jag har ett LK Växlarpaket på en golvvärmefördelare som i sin tur är kopplad till tre stycken 20mm slingor á ca 70m. Garaget är en stor öppen yta på 70m².

Jag tänkte först köra ställdon och rumsgivare men vill först försöka justera in det utan och se hur det fungerar. Men jag vet inte hur jag ska göra. Målet är en så konstant temp som möjligt runt 15 grader oavsett utetemperatur.

Det finns justeringsmöjligheter på:

1. Injusteringsventiler på den övre stammen som flödesmätarna sitter på.
2. På de blå huvarna på returstammen
3. På termostaten som reglerar max framledningstemperatur som är en del av växlarpaketet.
4. Tre olika lägen på cirkulationspumpen.

Var börjar jag?

Bifogar en bild med på hur fördelarpaketet LK10 ser ut med fördelare RF. Jag har märkt ut justeringsmöjligheterna utifrån punktlistan ovan. Jag har dock endast tre slingor.
 
  • Industriell apparat med rör, ventiler, manometrar och en elektrisk komponent i en vit låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Koppla in allt, VP tror jag inte att du behöver ändra kurva på, då du har element. Sen kör du pumpen på mellanfart och konstant läge. Du har nog någon info om flödet kanske. kan prova sig fram att flödet genom slingorna går igenom som dom ska. Sen stryper du med dom nedre som diff blir ca 4 - 5 C in/ut på slingorna. Efter det så kan du ställa ner maxteromstaten til det du vill ha ca + 15.
 
J jonaserik skrev:
Koppla in allt, VP tror jag inte att du behöver ändra kurva på, då du har element. Sen kör du pumpen på mellanfart och konstant läge. Du har nog någon info om flödet kanske. kan prova sig fram att flödet genom slingorna går igenom som dom ska. Sen stryper du med dom nedre som diff blir ca 4 - 5 C in/ut på slingorna. Efter det så kan du ställa ner maxteromstaten til det du vill ha ca + 15.
Tack för snabbt svar! Allt är inkopplat och klart bara justeringen kvar nu. Jag har ingen beräkning om det var det du menade med ”info om flödet”?

Om jag förstår dig rätt:
  • Injusteringsventilerna på övre stammen ska vara helt öppna.
  • Cirkulationspumpen på mellanläget samt konstant tryck.
  • Strypa de blå huvarna på returstammen lika mycket tills delta mellan retur och tillopp är ca 5 grader
  • Ställer in termostaten på ca 30 grader
Korrekt uppfattat?
 
Ventilerna upptill kan du ställa så det blir ca hälften av gradskalan till att börja med. Nu är det även så att, oavsett dom står helt öppna. Max öppna, indikeringen i botten och stryper med dom nedre, så avtar flödet i slingorna. det är mest med ställdon för att få ett jämnt behövligt flöde genom alla slingor, när alla ställdon är öppna. Du har en pump där och den kommer att puffa på lite extra och då är det bra att strypa till på övre, detta för att inte pumpen/GV garaget ska stjäla flöde från den övriga delen i huset. Då kan det bli kortslutning i systemet om pumpen dra åt sig för mycket flödet från övrigt. Hänger du med.
 
PS varför ett exspansionskärl vid fördelarna ? behövs inte då det sitter ett i VP. Kan inte häller fungera som ev luftuppsamlare då röret går i en sving nedåt, märklig placering.
 
Jag försöker hänga med! Det ska sägas att jag har en värmeväxlare för att jag kör ett helt slutet system på garagesidan som jag har utblandat med glykol! Det är väl därför det finns ett eget expansionskärl också.

Hur påverkar det ditt svar ovan?

Det borde därför inte finnas någon risk att pumpen ”stjäl” flöde från pumpen eller hur?
 
F
J jonaserik skrev:
PS varför ett exspansionskärl vid fördelarna ? behövs inte då det sitter ett i VP. Kan inte häller fungera som ev luftuppsamlare då röret går i en sving nedåt, märklig placering.
Eftersom VP är ställd för radiatorer och rimligtvis högre framledningstemp så borde kanske shuntas in lite returvatten?
 
A Amrich skrev:
Jag försöker hänga med! Det ska sägas att jag har en värmeväxlare för att jag kör ett helt slutet system på garagesidan som jag har utblandat med glykol! Det är väl därför det finns ett eget expansionskärl också.

Hur påverkar det ditt svar ovan?

Det borde därför inte finnas någon risk att pumpen ”stjäl” flöde från pumpen eller hur?
OK då är jag med. exspansion behövs då, får se hur du klarar det, med växlare så får du förluster och med glykol lite sämre värmebärning, så då kanske det är lite bra att ha lite högre flöde runt det hela. Det bir till att prova sig fram och du hinner inte tills kudden ska fram ikväll att se ett resultat. Så ge dig till tåls och känn dig fram så blir det bra.
 
J jonaserik skrev:
OK då är jag med. exspansion behövs då, får se hur du klarar det, med växlare så får du förluster och med glykol lite sämre värmebärning, så då kanske det är lite bra att ha lite högre flöde runt det hela. Det bir till att prova sig fram och du hinner inte tills kudden ska fram ikväll att se ett resultat. Så ge dig till tåls och känn dig fram så blir det bra.
Ska jag fortfarande justera så de tre övre ventilerna står på hälften på skalan när de nedre är helt öppna?

Och sedan börja skruva på dem lika mycket men lite i taget? Hänger inte riktigt med nu :)
 
Jepp prova först med att ha dom nedre fullt öppna och då ska dom övre visa något, indikatorn ska gå ner. Pumpen ska då pumpa åt vänster ( finns en pil på pumphuset ) den trycks ner, med så nära med pumpen så kommer säkert indikeringen att gå i botten, ställ till 50 % till att börja med och ha dom nedre öppna för att få fram värme i första skedet, Om det blir för varmt stänger du ner dom övre 25 % , det tar ett dygn innan allt stabiliserat sig och värmt upp plattan. Så tålamod gäller.
 
J jonaserik skrev:
Jepp prova först med att ha dom nedre fullt öppna och då ska dom övre visa något, indikatorn ska gå ner. Pumpen ska då pumpa åt vänster ( finns en pil på pumphuset ) den trycks ner, med så nära med pumpen så kommer säkert indikeringen att gå i botten, ställ till 50 % till att börja med och ha dom nedre öppna för att få fram värme i första skedet, Om det blir för varmt stänger du ner dom övre 25 % , det tar ett dygn innan allt stabiliserat sig och värmt upp plattan. Så tålamod gäller.
Allt sattes i drift igår och då ställdes de övre så att markeringarna var mitt på skalan på alla tre. De nedre var fullt öppna. Det är nu alldeles för varmt i garaget.

Ska jag alltså fortsätta att justera de övre och låta de nedre vara helt öppna? Ska de aldrig justeras?

Eftersom systemet är helt slutet och inte kan stjäla flöde från något annat så fick jag en tanke om att de övre skulle vara helt öppna och jag ska justera de nedre.

Jag är helt med på att systemet är trögt och att det kommer ta tid men det är inget problem så länge jag förstår var jag ska skruva. :)
 
Är det för varmt nu så stryp på dom nedre, dom är av metall och indikeringarna är av plast. så bättre då att justera en del av flödet nere. Nu kanske det går fort genom slingorna och då hinner inte flöde kallna ned riktigt, så prova med att strypa ca 50% nere, det kommer att ta ett tag innan diffen går ner på ut/retur skiljer sig. Sen fortsätta justare så du hamnar på ca 4 - 5 C på diffen ( delta-T ) och ytterliggare om du vill ha ner innetempen.
 
J jonaserik skrev:
Är det för varmt nu så stryp på dom nedre, dom är av metall och indikeringarna är av plast. så bättre då att justera en del av flödet nere. Nu kanske det går fort genom slingorna och då hinner inte flöde kallna ned riktigt, så prova med att strypa ca 50% nere, det kommer att ta ett tag innan diffen går ner på ut/retur skiljer sig. Sen fortsätta justare så du hamnar på ca 4 - 5 C på diffen ( delta-T ) och ytterliggare om du vill ha ner innetempen.
Tack för din hjälp och ditt tålamod!

Okej så för att summera så att jag förstått dig rätt:

Jag låter de övre vara justerade så att markeringen är mitt på skalan när de nedre är öppna.

Eftersom det gjordes igår och tempen är för hög nu skruvar jag nu på de nedre huvarna. Då kommer markeringen på flödesgivarna, som nu är på mitten, sjunka ytterligare antar jag?

Varför lämnar man inte de övre fullt öppna och justerar bara nere?
 
Markeringarna kommer inte att sjunka, dom kommer att gå uppåt. Det är flödet från uppsidan som trycker ner mot en liten skiva som sitter i änden på pinnen och påverkar indikeringen
 
J jonaserik skrev:
Markeringarna kommer inte att sjunka, dom kommer att gå uppåt. Det är flödet från uppsidan som trycker ner mot en liten skiva som sitter i änden på pinnen och påverkar indikeringen
Ja såklart, uppåt. Flödet minskar även när jag skruvar på de nedre.

Man justerar flödet både uppe och nere. Jag har lite svårt att förstå varför man skruvar på båda två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.