Hej,

Vi är nyss inflyttade i ett nybyggt eksjöhus med frånluftsvärmepump. Ovan alla fönster har jag små spjäll som släpper in luft utifrån samt på två ställen i huset har jag någon kub med filter som också verkar släppa in luft utifrån. När vi flyttade in var alla ventiler ovan fönster samt dessa två kuber fullt öppna. Nu när det är minusgrader upplever jag att det drar väldigt mkt runt fönster och det upplevs som kallt om man sitter nära en sådan ventil.

Kan jag stänga dem helt? Eller hur bör man hantera detta under vinterhalvåret?

Bifogar bilder ifall någon inte förstod... :) aremaby9.jpg8eru5u5y.jpg
 
Egentligen tror jag inte man någonsin ska stänga dem för då får du inte rätt ventilationsflöde i huset men det kanske inte gör så våldsam skillnad om du stänger någon enstaka där du sitter.
 
Har du några andra tilluftsdon? Vad är det för värmepump du har?
 
pelle242 skrev:
Har du några andra tilluftsdon? Vad är det för värmepump du har?
Inte vad jag känner till... En Nibe 750.

Vol
 
För att du skall ha ett bra innomhusklimat måste luften i huset omsättas dvs bytas ut visst många gånger per dygn. Din värmepump suger ut luften och återvinner värmen i den innan den hamnar utomhus. Luft måste också komma in någonstans och om du stänger dina ventiler så gör det inte det. I en del system värms inkommande luft upp innan den sprids i huset. I ditt fall ser det ut som att den tas direkt utifrån. Samtidigt verkar det udda att alla ventiler står helt öppna. Du har ingen huspärm där det kan stå något?
 
pelle242 skrev:
För att du skall ha ett bra innomhusklimat måste luften i huset omsättas dvs bytas ut visst många gånger per dygn. Din värmepump suger ut luften och återvinner värmen i den innan den hamnar utomhus. Luft måste också komma in någonstans och om du stänger dina ventiler så gör det inte det. I en del system värms inkommande luft upp innan den sprids i huset. I ditt fall ser det ut som att den tas direkt utifrån. Samtidigt verkar det udda att alla ventiler står helt öppna. Du har ingen huspärm där det kan stå något?
Nej, dessvärre inget om just det. Har försökt att hitta... Jag får väl kolla upp med Nibe kanske vad dom tycker.

Vol
 
Stäng dem inte helt, men att dra till dem lite bör väl inte skada på vintern.

Jag har likadana fönsterventiler i kombination med självdrag och jag brukat lämna en springa på 3mm, drar för mycket annars när det är kallt.
 
Brukar säga som så här, att i de rum där du sitter längre tid nära en ventil kan du strypa den lagomt, men aldrig helt. Och på kvällen när du lämnar rummet öppnar du den till det läge den stod i ursprungligen. Men bomma inte igen dom helt på heltid, är allt för ofta hos HGs som gjort just de o sen klagar på lukt/dåligt klimat inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.