Hej!
Jag funderar på hur jag skall ställa in den primära returventilen (tror den heter så) på min Uponor Push 23. Uponors VVS Handboken säger så här:

"Stäng ventilen med den röda ratten, se till att den grå ringen är lyft och att den löper fritt. Vrid den grå ringen tills efterfrågat värde står vid röda rattens spets. Tryck ned den grå ringen och öppna röda ratten moturs tills spetsen stannar mot stoppklacken på den grå ringen."

Ventilen i fråga är alltså den röda ratten på bilden nedan.
20140126_083303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu står den på 1:an men jag vet inte om den är öppen eller stängd då. Och man kan som sagt lossa på skalan och vrida runt den. Mitt mål är att öppna den helt för att få maximalt flöde genom fördelaren. Skall man vrida medurs eller moturs för att öppna?

//Johan
 
Har aldrig använt just denna, men det står ju moturs i din beskrivning och moturs är ju normalt att "skruva ur" dvs öppna en nålventil eller dylikt.
 
Nja, det står ju inte om den är öppen eller stängd. Tycker det är väldigt förvirrande beskrivning.
 
Vill du öppna fullt, så görs det moturs. Lyft upp den vita ringen med skalan först, så vredet inte tar emot klacken innan den är fullt öppen.
 
  • Gilla
ChristerC92
  • Laddar…
Tack och bock. Nu får den stå helt öppen. Jag önskar att det var ett vanligt vred som man förstod sig på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.