Jag har en äldre fastighet där ladan delvis är murad med betongblock ovanpå en betongmur.
Murens höjd är ca 150 cm. Väggens höjd är 250 cm. Väggens bredd är 7 meter.
Nu har vägg och mur på kortsidan börjat kalva utåt. Väggen har ett fönster mitt på.
Nu funderar jag hur man ska stabilisera upp en vägg som börjar kalva? Går man tillväga på liknande sätt som en timrad vägg? Med kraftiga träbalkar på vardera sida om väggen med dragstag igenom träbalk och vägg?
Om det är rätt metod, var ska jag placera balkar och dragstag?
Vänligen Niclas

En äldre ladugård med en betongblockvägg som har sprickor och ett fönster, belägen vid en gräsbevuxen och trädbevuxen omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit vägg inuti en äldre lada med ett fönster mitt på. Väggen har sprickor och delvis skadad mur under fönstret. En mönstrad stol står bredvid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre lada med en delvis murad betongvägg som börjar kalva utåt, fönster mitt på väggen, träbalk ivrig för stabilisering, träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara i nederkant den drar iväg? vad är det som gör att den börjat fara?

Om det går skulle ja se till så det är rent i springan på insidan, sen borra genom väggen in i golvet och dra in ett par expander genom betongsockeln och in i golvet och sen försiktigt dra ihop hela härligheten igen.

Men först fixa anlednignen till att det börjar separera
 
R
N Nian.fiske skrev:
Jag har en äldre fastighet där ladan delvis är murad med betongblock ovanpå en betongmur.
Murens höjd är ca 150 cm. Väggens höjd är 250 cm. Väggens bredd är 7 meter.
Nu har vägg och mur på kortsidan börjat kalva utåt. Väggen har ett fönster mitt på.
Nu funderar jag hur man ska stabilisera upp en vägg som börjar kalva? Går man tillväga på liknande sätt som en timrad vägg? Med kraftiga träbalkar på vardera sida om väggen med dragstag igenom träbalk och vägg?
Om det är rätt metod, var ska jag placera balkar och dragstag?
Vänligen Niclas

[bild][bild][bild]
Tyvärr finns inga genvägar, bara o riva och mura upp en ny vägg kanske med en kontrifor som förstärkning..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ser ut som grunden har sättningsskador vilket skulle kunna påverka väggen negativt. Ser sättningssprickor även på väggen.
Närbild av en husvägg med sprickor markerade i rött, visar sättningsskador vid grunden och i väggen, träd och buskar synliga bredvid huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur denna vägg är uppbyggd vet jag inte men vi har en ladugård där djurdelens väggar såg ut så där, dock var skicket mycket sämre. Den var uppbyggd av hopfogade betongplattor som kanske var 25x40 cm, de var satta parallellt med ca 12 - 15 cm mellanrum och väggdelarna hölls samman med kramlor. I det mellanrummet fanns spånisolering. Med vetskap om det är det inte helt lätt att åtgärda sådana väggar, i mitt fall så bytte jag till ny regelvägg.
 
L LantbrukarN skrev:
Det ser ut att vara i nederkant den drar iväg? vad är det som gör att den börjat fara?

Om det går skulle ja se till så det är rent i springan på insidan, sen borra genom väggen in i golvet och dra in ett par expander genom betongsockeln och in i golvet och sen försiktigt dra ihop hela härligheten igen.

Men först fixa anlednignen till att det börjar separera
Tack för svaret!
Jag tror det blir svårt att dra ihop bjälklag och väggen. Själva bjälklaget vilar på Sten, sand och grus?! Jag ska i vart fall ta med mig tipset att borra och förankra i bjälklaget med kemankare
Anledningen till rörelsen i konstruktionen är sättning då byggnaden är i en svag lutning av marken. Väggen är i nederkant där regn vattnet leds it mot ån.

Vänligen Niclas
 
R Rejäl skrev:
Tyvärr finns inga genvägar, bara o riva och mura upp en ny vägg kanske med en kontrifor som förstärkning..
Hej och tack för återkoppling!
Jag fastnade för idén med kontrifor. Jag har själv en tanke på att gjuta en sula i 90˚ vinkel, med en längd på 150 cm. Uppe på sulan gjuta en vägg i samma höjd som själva muren väggen vilar på. Förhoppningsvis förhindra fortsatt kalvning. Ska även innanför den murade väggen regla upp en kraftig träkunstruktion.

Vänligen Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.