Jag ska isolera inkommande vatten och tänkte mig att använda rockwools böjbara rörisolering- https://www.rockwool.se/produkter/vvs/universalrorskal-med-tejp/?selectedCat=broschyrer
Det står att den ska spirallindas, och nybörjare som jag är har jag letat runt efter en guide - men hittar ingen. Så, ni erfarna, hur spirallindar man korrekt ståltråd på rörisolering? Hur ser det ut, och ska det vara över hela eller bara ändarna? Några knep?
 

Bästa svaret

Det är bara att vira ståltråd runt isoleringen. Kanske med 1 dm avstånd mellan varven. (Spiral är egentligen en felaktig benämning, eftersom tråden beskriver en helix, och inte en spiral. Fjädern som oron i en klocka är monterad i beskriver en spiral. Eller en sån där rulle lakritsrem.)
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Tack för svar - det lät som att det var enklare än vad jag trodde - det blir spännande att se om jag kan få en proffsig look på det. Men över hela röret alltså då. I en helix:)
 
Med 1 dm avstånd skulle jag linda tillbaka också. Fast det låter mycket med 1 dm stigning per varv.
Tråden du ska använda kan heta spoltråd.

Protte
 
  • Gilla
Zorn och 1 till
  • Laddar…
Låt oss då säga 1 diameter, eller är 1 radie bättre @prototypen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.