Hej!

Jag skulle flytspackla golvet i kommande badrum men upptäckte nu att "gjutkakan" som ligger på befintliga betongbjälklaget ligger lös, så det är väl bara att bila bort den för att sedan börja om från början?

I alla fall så blir det då 70mm som jag ska spackla för att komma till "klinkerläge" De flytspackel jag kollat på har en maxtjocklek på 30 mm. Kan jag då lägga på 3 lager á 20 + 20 + 30? Hur står detta sig mot att först gjuta med grovbetong 50mm i pris? Har betongen en lång torktid innan man kan flytspackla?. Till saken hör även att jag ska gjuta in vattenburen golvvärme och den vill väl ha 15 mm flytspackel över sig, eller gäller det för träbjälklag?

Många frågor, uppskattar svar!
 
T
Visst går det att flyta i tre omgångar men det blir ju jävligt dyrt. Jag hade "bottnat" med EPS-betong först och sedan lagt dit golvvärmen och sedan 20-25 mm flyt på detta.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Krilleman
EPS kan du flytspackla på omgående på om jag inte minns helt fel. Betong ska du vänta en vecka per gjuten centimeter innan flytning!
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Håller med tank77
 
Tack för svaren!

EPS ja! Bra tips, det har jag läst lite om, då får man lite isolering med. Jag har kollat lite videos på det tidigare, det verkar annorlunda att jobba med. Om jag förstod det rätt så ska man inte komprimera det så mycket, vilket av videon jag såg att döma skulle vara sugen på iom att det verkar så "torrt" Någon av er som har erfarenhet?

Nu brainstormar jag bara: men skulle det ge någon effekt om man hade någon typ av reflektor innan EPS för golvvärmens skull så att värmen inte sticker ner i torpargrunden?

Flytspackla måste man göra inom 3 dagar annars prima för att förhindra att fukten går ur EPS:en för snabbt om jag förstått rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.