Jag grunnar på hur man snyggast klär in en fixtur för vägghängd toalett.

Jag skulle gärna ha ett avtagbart lock och det är där jag inte kan komma på hur man skall få det snyggt. Jag skall alltså sätta gips och kakla sidorna på fixtur-lådan.

Att ovansidan blir ett lock tror jag vore bra så att jag får en chans att inspektera och laga spolmekanismen. Iofs så kan man ju komma åt via spolknappen på sidan (är en IFÖ) men jag har hört att det kan vara väldigt trångt och svårt att laga genom det lilla hålet.

Så frågan är hur man gör ett snyggt, helst kaklat lock till fixtur-lådan? Skall det ligga innaför väggarna eller skall det ligga ovanpå bara, sticka ut lite eller ligga jämt med vägg-kanten, eller skall det locket liksom ha lister längs kanterna så att de täcker litegrann (2 cm) av väggarna?
Ett kaklat lock som man fäller in inför väggarna gör ju att man inte kan foga längs kanterna gentemot fixturslådans väggar - risk det blir fult eller?
Och ett kaklat lock som ligger ovanpå väggarna får ju en synlig kant som är för tunn för att kakla.

Har vitt blankt kakel. En melaminskiva ovanpå tror jag ser billigt ut. Eklock passar inte in i badrummet.

Någon som har tips på hur man kan göra och foto?
 
  • DSCF9849_rsz.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ett tidigare badrum satte jag dit en måttbeställd granitskiva (marmor är också snyggt, men litet känsligare för fläckar) som jag lät gå ut någo cm utan för de kaklade vertikala kanterna.
I mitt senaste badrum satte jag dit en ekskiva och det blev också snyggt men billigare.
Jag har också funderat på att kakla en skiva och för att få det snyggt, så kan man låta det vertikala kaklet gå upp någon cm över skivorna på sidorna och låta detta möta det horisontella kaklet ovanpå toppskivan i en 45 gradersvinkel. Man geringssågar alltså såväl det vertikala som det horisontella kaklet längs kanterna i 45 graders vinkel. Då döljs skarven och syns bara som en tunn springa. Jag har dock inte funderat ut hur man skall få grepp om locket när man skall ta bort det. Kanske en sugkopp som man tar fram vid behov skulle fungera.
För att få ett lock att ligga stabilt kan man tillverka en packning genom att först spruta ut en sträng silikon på hela kanten och därefter lägga på en remsa gladpack innan man lägger på locket. Packningen formar sig då efter alla ojämnheter och gladpacken ser till att locket fortfarande går att ta bort när silikonet härdat
 
Det finns kakelplattor 40x60 som man kan såga till
 
Tack för svar! :)

Få det snyggt med geringssågning 45 grader kräver precision, men kan kanske funka. Blir dock känsliga kanter som lätt chippas av antar jag.

Blir nog en svart granitskiva - även om dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.