Jag har en dusch överbliven från tidigare bygge som jag tänkt kunna använda i ett badrum jag håller på med nu för att spara in de kronorna. Men den är inte en sån modell som jag är van vid, så blev lite osäker på vad som blir bästa lösningen vid montering.

Har LK pex rör-i-rör i väggen som jag tänkt dra ut med LK väggbockstöd.
Brukar vanligtvis använda en Vatette väggbricka på väggen och ha en dusch som passar fint på dessa.

Se bifogad bild på duschen som finns där anslutningen själva blandaren och tillhörande delar (heter de excentriska kanske?).

1. Kan jag använda denna blandare med LK-pex?
2. Hur gör man det snyggast?
3. Vilket CC-mått ska jag dra ut rören på? 150 som är mellan blandaranslutningarna, eller ta hänsyn till excentriska gängorna?

Tack!
 
  • Duschblandare med excentriska anslutningar ovanpå en anvisningsmanual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överbliven duschblandare i förpackning på en perforerad metallplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som stött på en sån dusch och har en bra lösning mot pex:en?
 
Hej,

väggbrickorna och rördelarna kommer du inte ha någon nytta av i ett svenskt badrum, dessa följer ofta med blandare som kommer ”utifrån” Europa. Dom väggbockstöden du har köpt kompletteras med ett blandarfäste 150cc observera att just centrummåttet 150mm gäller för den blandaren du har på bilden. Vill man ha ett fäste med runda brickor runt vardera anslutningsrör så får man istället kolla på lk`s kopplingsdosa och komplettera med rätt anslutningsdetalj för 150cc duschblandare.
 
D Dr.L skrev:
Hej,

väggbrickorna och rördelarna kommer du inte ha någon nytta av i ett svenskt badrum, dessa följer ofta med blandare som kommer ”utifrån” Europa. Dom väggbockstöden du har köpt kompletteras med ett blandarfäste 150cc observera att just centrummåttet 150mm gäller för den blandaren du har på bilden. Vill man ha ett fäste med runda brickor runt vardera anslutningsrör så får man istället kolla på lk`s kopplingsdosa och komplettera med rätt anslutningsdetalj för 150cc duschblandare.
Super, tack för fint svar!
Det som blir synd med den här duschblandaren är väl att anslutningarna på den är i koppar och inte tänkta att synas. Och går ju inte att ha blandarfäste och sedan de medföljande kromfästena utanpå - blir ju inte fint.

Finns några blandarfästen som gör att man kan använda de kromade täckbrickorna ändå måntro?
Vad tror du om ett sådant här: https://www.tapwell.se/tillbehör/tillbehör/blandarfäste-150-15-pex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.