Denna lilla uteplats är ju inte särskilt snygg. Men jag bor blåsigt, så det finns ju en funktion med vindskydd i trädgården. Plattorna är ju okej. Vad kan jag göra som inte kostar skjortan och kan fixas själv? Berså? Eller nån ny snickrad lösning som passar huset bättre kanske
 
  • Gul villa med tegeltak, en liten uteplats med stenbelagd gång, träbord, stolar och leksaker, samt ett trädgårdsområde med trästaket och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uteplats med stenplattor, utemöbler, grill och parasoll. Omgiven av träplank som fungerar som vindskydd. Lekstugsaker syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chrec
  • Laddar…
R
Kanske börja med o klippa gräset och rensa ogräs, sedan hade det gjort mycket att rengöra stenen och fogarna..
 
Krafsat bort mossan har jag gjort tidigare, det ser prydligare ut men det är ju själva träskjulet jag inte riktigt gillar. Sen gräset, rotobgräsklipparen har tydligen problem att ta sitt uppdrag på allvar och motorgräsklipparen är sönder. Men ja, en kort, snygg gräsmatta är också en dröm!
 
Tvätta sv och Olja eller måla sedan planket.

Det finns mängder med fina solcellslampor, tex en slinga med glödlampor att fästa längs kanten.

Vitmålad träpall med stenplattor ovanpå, dekorerad med krukväxter och lyktor på en träveranda intill ett svart plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställ en pall utanför planket och ha grillen där. Då får du en bra avkastningskrav bredvid grillen.

Fäst armerinsnät eller annan spaljé på utsidan planket för klätterväxter.

Blomkrukor på sidorna vid öppningen.
 
Unikt namn
Jag hade börjat med att hyra en stark högtryckstvätt (160 bar eller så) och tvättat av allt trä/sten med något rengöringsmedel.
 
F Finalisa skrev:
Denna lilla uteplats är ju inte särskilt snygg. Men jag bor blåsigt, så det finns ju en funktion med vindskydd i trädgården. Plattorna är ju okej. Vad kan jag göra som inte kostar skjortan och kan fixas själv? Berså? Eller nån ny snickrad lösning som passar huset bättre kanske
Jo ser klart oklippt/ovårdat ut, förstör mycket, sen en grästrimmerrunda av allt man inte kommer åt med gräsklipparen, högtryckstvätt av plattor och ogräs, samt skrapning/målning av uteplatsen. Skulle nog göra susen...
 
Dett framgår nog inte på bilden hur murket träet är. Men vi får se om jag river ned eller låter det vara. Om jag högtryckstvättar blir det nog bara flisor kvar på sina ställen.
 
F Finalisa skrev:
Dett framgår nog inte på bilden hur murket träet är. Men vi får se om jag river ned eller låter det vara. Om jag högtryckstvättar blir det nog bara flisor kvar på sina ställen.
Trä ska man inte högtryckstvätta, man målartvättar samt skrapar rent efter det lägger man på ny färg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi gjorde uteplats till förra huset i den här stilen. Inte lika blåsigt dock, men vinden ska ju bryta och inte hindras helt pga turbulens. Det huset var från tidigt 1900-tal. Stod liknande anskrämligt plank där innan.

Vit uteplats med träbord, stolar och bänk på cementgolv, omgiven av trädgård med äppelträd. Korg med äpplen och blomkrukor på bordet, vitt staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Finalisa och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som att set är byggt i någon slags scout-stil med stockar och vankantade brädor? Förstår att du inte gillar det. Jag hade nog velat ha ett vindskydd som går i samma stil som husets snickerier, målat i någon klassisk kulör. Gärna med ett lite nättare intryck.
 
Hur stor förändring vill du göra? Ska det bli fint över sommaren eller ska det vara ett större projekt?

Är det rätta platsen för en uteplats eller ska den rent av flyttas?

Jag gillar grånat trä och tycker att själva träkonstruktionen kan vara värd att utveckla om du inte vill lägga tid och pengar på att bygga något nytt.

Allra enklast och snabbast är så klart att fräscha upp krukor och blomlådor med nya växter. Det finns nog ff en hel del trevliga växter att hitta på närmsta växtvaruhus. Hängpelargoner, murgröna i lådorna och något rejält gräs i stora krukor skulle göra stor skillnad. Lite kryddgrönt, persilja, basilika och gräslök finns i mataffären i krukor och går utmärkt att plantera.

Ett parasoll i en annan färg än vitt hade piggat upp också men kanske är en onödig kostnad. Några fina girlanger som kan pysslas ihop med de barn jag anar finns i familjen kan vara ett alternativ för att få in lite färg.

Men om du vill göra ett lite större projekt så skulle landskapsarkitekten i mig rekommendera att platsen förankrades. Just nu är den mer utslängd. Det finns inget som förklarar varför den ligger där den ligger.
För att enkelt förklara vad jag menar kan du titta på @tensiden s bild ovan. Den uteplatsen ligger intill trädet. Klängväxter växer från utsidan av vindskyddet och liksom omfamnar och förankrar uteplatsen.

Om du är nöjd med den träkonstruktion ni har och lokalisering av själva uteplatsen så skulle jag rekommendera att plantera buskar, klängväxter, rosor kanske tom ett träd runtomkring. Sedan kan detta byggas på och tom växa till en perennplantering, ett vackert trädgårdsland, en rosenträdgård eller vad som helst.


Det här med förankring och växtplantering gäller även du vill ha en ny konstruktion för vindskydd. Träaltan med trädgårdsmöbler och omgiven av riklig växtlighet, inklusive blommor och buskar som förankrar uteplatsen intill en husvägg med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här vilt som vi har det vill så klart inte alla ha det men det är växterna som gör skillnaden här utan dem hade det varit väldigt grått och trist.
 
  • Gilla
Finalisa
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi gjorde uteplats till förra huset i den här stilen. Inte lika blåsigt dock, men vinden ska ju bryta och inte hindras helt pga turbulens. Det huset var från tidigt 1900-tal. Stod liknande anskrämligt plank där innan.

[bild]
Ja, jag misstänker att det blev turbulens hos oss när hela parasollet flög upp och gick sönder. Det där var ju jättefint!
 
S Staffan-N skrev:
Ser ut som att set är byggt i någon slags scout-stil med stockar och vankantade brädor? Förstår att du inte gillar det. Jag hade nog velat ha ett vindskydd som går i samma stil som husets snickerier, målat i någon klassisk kulör. Gärna med ett lite nättare intryck.
Exakt. Är förvånad att alla föreslår målning, antar att bilden inte alls visar HUR illa det är
 
Unikt namn
Vad är din budget för projektet?

Fick uppfattningen att den var väldigt stram, och inte räckte till nytt material.

Men kan du tänka dig att riva scoutvindskyddet och bygga ett plank som går mer i linje med husets estetik så är det ju givetvis bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.