S
Jag har vid vårt fritidshus byggt ett enkelt duschutrymme för utedusch med imp trä. Själva duschen är en soldusch, ett stort svart rör som ska få sol, så den står utanför en av väggarna. Har hålsågat två hål i väggen, ett 127 mm för duschens blandarvred och ett 44 mm längre ned för en kran för fotdusch.

Nu i efterhand vet jag inte hur jag ska snygga till hålen, vilket väl vore bra också för att skydda de uppsågade ytorna i hålen. Jag har ingen fräs. Väggen som skiljer dusch från duschutrymmet är horisontella 17 mm tjocka imp ribbor. Jag har tyvärr inte några bilder, är i stan och kom på att jag ju kan fråga här.

Kan det bli bra med någon slags gummilist? Vore ju allra finast med kromad ring, typ som godset på en rund båtsventil, eller en kromad frånluftsventil utan platta om ni kan se det framför er. Det får ju bli olika på de olika hålen, nästan vad som helst blir bättre än ingenting. De får inte bygga ut särskilt mycket.

Har googlat men hamnar i återvändsgränder. Alla förslag och uppslag emottages gärna!
 
D09
Det är döden att svara utan att ha sett bild men skitsamma ha ha

Ett sätt att dölja hål är att använda två tunna skivor som man skär ut exakt efter röret och som sedan överlappar varandra.

T ex röret är 50mm hålet är 80 mm

Exempelvis 2 tunna rostfria plåtar på någon mm och som kanske är på 150x150mm och sedan skär man ut lite mer än halva röret på varje ända och överlappar dom så man bara ser röret.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Det är döden att svara utan att bifoga bild...skämt åsido, jag fattar inte--har du bild?
 
Stående duschstång i rostfritt stål med övre duschmunstycke och sidohandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något liknande denna som står utanför ett duschutrymme som du byggt i trä och där reglage kommer in i utrymmet via hål i väggen?
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
D09
S fiar4387 skrev:
Det är döden att svara utan att bifoga bild...skämt åsido, jag fattar inte--har du bild?
Ha ha sant

Ursäkta min konstnärliga sida ;)

Men tänk två bitar som man för ihop och som täcker öppningen kring röret.
 
  • Metallplatta fastskruvad mot kakelvägg för att dölja öppningen runt ventilationssystemets rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skissade delar med pussel-liknande förbindning för att täcka en öppning runt ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Aha...kan funka! Jag kom på att jag hade en gammal ritning som jag nu hottade upp med skiss av hur det större hålet ser ut ungefär. Bifogar en översikt--bortse från damen--och en detalj.
 
  • 3D-skiss av en bastu med öppen takstruktur och en simulerad figur inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av större hål i en vägg med inritat objekt, framställt i ett designprogram.
  • Gilla
D09
  • Laddar…
S
Polacoloco Polacoloco skrev:
[bild] Något liknande denna som står utanför ett duschutrymme som du byggt i trä och där reglage kommer in i utrymmet via hål i väggen?
Ja men precis, Demerx Sunny 40 är det.
Svart Demerx Sunny 40 utomhusdusch med duschhuvud och reglage.
 

Bästa svaret

D09
Sorry.. går inte att bortse från att damen duschar i högklackat ;)

Om handtaget är lätt att ta bort kanske det är lämpligast med någon rund detalj som du nämnt t ex från båtinredning etc
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Du tror väl mig inte, men hon är där endast för att ge en funktionell uppfattning av storleken. Som du ser på bifogad bild förstår du nu direkt hur någon som är 1.80 lång kommer att få plats.
Har tänkt på det där med båtinredning men det är otroligt svårt att hitta något när jag inte ens vet vad det är som jag letar efter, eller vad det heter.
3D-modell av en duschkabin med en människoliknande figur för att visa storleksförhållandena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
S
D09 D09 skrev:
Sorry.. går inte att bortse från att damen duschar i högklackat ;)

Om handtaget är lätt att ta bort kanske det är lämpligast med någon rund detalj som du nämnt t ex från båtinredning etc
God morgon, jag undrar om det inte kommer att bli en vass kant av ditt förslag med plåtarna? Man skulle ju vilja ha något som funkar som genomföring också, i de bästa av världar.
 
D09
S fiar4387 skrev:
God morgon, jag undrar om det inte kommer att bli en vass kant av ditt förslag med plåtarna? Man skulle ju vilja ha något som funkar som genomföring också, i de bästa av världar.
Det kan man nog lösa genom att fräsa in plåten någon mm..

Men det borde finnas färdiga grejor kan jag tycka :)
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Ja, börjar bli lite överkurs för mig nu...
 
Kan du inte bara ta fram raspen, en halvrund fil och lite sandpapper och snygga till sågytorna. Och runda av kanterna så det inte blir några vassa kanter. Glöm inte sandpappret!

Vad jag sett av bilderna finns det annat att titta på där inne än några brädkanter :love:
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Både slipa och flänsen är bra idéer alltså. Galvad plåt är dock inte finish nog tror jag. Raspa och slipa kanske det blir. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.