På bilden syns mitt första försök att göra "plankluckor" a 2,53m till vårt kök. Det blev inge bra. Kollade mycket med brädgården om vilket virke man skulle ha för att dels
a) rätta plank-känslan
b) det inte slår sig.

Med färdigmålad nedtorkad spontad takpanel lyckades med a, men inte b) — det slog sig direkt (när jag satte ihop dem).
Är ute efter bättre förslag som kan uppfylla a och b. Några tips?
 
  • image.jpg
Kanske en bottenskiva av plywood som du limmar brädorna på.
 
Precis vad jag funderat på. Nån tunn MDF och så limmat fast det. Blir ju bara väldigt tungt då. Och tjockt.

Då funderade jag om det gick att hyvla ner planken på ena sidan – utan att skada framsidan.
Frågan är isåfall hur tunt de båda materialen ska hållas för att fortfarande ge effekt?
 
Nån som vet om mina plank-val kanske var fel, och kan trumfas av nått annat? Blir ju lätt tjocka dörrar.
 
En annan sak är upphängningen. Som ni ser på bilden ska de upp i en vanlig vägg – alltså ingen insats eller liknande — funkar fortfarande IKEA-style gångjärn då?

ImageUploadedByByggahus.se1391867562.263365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1391867571.278179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plywood är väl relativt formstabil så fibrerna ligger åt olika håll i skikten.
MDF är ju också bra.

Men om det räcker för att hålla mot dragkraften brädorna skapar när de torkar vet jag ej.

Det borde ju finnas nåt "riktigt" sätt att göra det på.
 
Ja det funkar med sådana gångjärn, gjorde nyligen en lucka till min golvvärmefördelare.
Det finns borrar avsedda för hålen, 35mm har jag för mig de är.
 
spår.jpg
Såga spår på baksidan?
 
Varför inte MDF och en överhandsfräs. Finns många profiler att välja på. När du målat syns det inte vad som är under färgen.
 
JanneL skrev:
Varför inte MDF och en överhandsfräs. Finns många profiler att välja på. När du målat syns det inte vad som är under färgen.
Följdfråga, ska det vara sågad eller hyvlad yta?
Sågad yta så blir det svårt med mdf och fräsa, annars går det ju bra, men kanske inte lika "genuint".
 
Tallguy196 skrev:
[bild]
Såga spår på baksidan?
Plankorna på bilden (de nedtorkade spontade färdigmålade) är också spårsågade på baksidan. Trodde därför att jag gjort allt rätt. Dock misstänker jag att den hög jag råkat plocka ur var tillbakalämnade snea, då de inte var inplastade som de andra.

Har även funderat på nån lättmetalsprofil.
 
JanneL skrev:
Varför inte MDF och en överhandsfräs. Finns många profiler att välja på. När du målat syns det inte vad som är under färgen.
Ja alltså i värsta fall får det nog bli det. Men det är ju inte lika levande som det jag har nu som skiftar lite i springor och har en och annan kvist här o var.
 
JOW skrev:
Följdfråga, ska det vara sågad eller hyvlad yta?
Sågad yta så blir det svårt med mdf och fräsa, annars går det ju bra, men kanske inte lika "genuint".
Viktig fråga!
Hyvlad har vi kommit fram till då den sågade (som vi byggt vår platsbyggda garderob i) blir lite väl raspigt när det målas. Annars fin genuin känsla.
Men just därför känns spåras mdf som sista utväg. Skulle dock gärna se en live som försöker likna plankor så mycket som möjligt.
 
JOW skrev:
Följdfråga, ska det vara sågad eller hyvlad yta?
Sågad yta så blir det svårt med mdf och fräsa, annars går det ju bra, men kanske inte lika "genuint".
Penselmålar man får man lite struktur.
 
Väggpanel limmad på spånskiva blir nog enklast. kanterna på spånskivan täcker man med en kantlist. Spånskivan är lättare än MDF och den tunna väggpanelen slår sig inte, istället för väggpanel kan man ju sätta 12mm pärlspont som inte heller kommer att slå sig och inger träkänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.