Hej

jag ska bygga en altan och kommer på några ställen att behöva snedsåga reglar som är 45x170 på det håller så att det blir 170 mm sågdjup. Hur bär sig folk åt för att göra detta bra? Vet av erfarenhet att det är kritiskt att vinklar blir ganska exakta. Finns det någon maskin som klarar det eller kör folk med fogsvans, gerlåda etc?
 
Man har köpt en kapgersåg med skena och lägger plankan platt ner och vinklar sedan sågen i önskad vinkel.
 
Men går det verkligen om regeln ska sågas "på högkant"? Alltså att sågdjupet blir 170 mm.
 
Varför ska den sågas på högkant? Det brukar nästan alltid gå att lägga den ner och vinkla sågen.

Hur ska snittet göras?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
är det bara nån enstaka så går det alldeles utmärkt att handsåga också med bra fogsvans. Det är ju bara rita upp alla snittytor och såga.
 
Jag tror att han vill göra ett 45grad vinklat uttag som sväljer en regel med 1700 mm bredd. Det går inte med en ger-såg när regeln ligger, i alla fll inte helt.
Du kan lägga under en annan regel under den som uttaget ska göra i så kommer regelen lite upp i höjden och du kan såga nästan helt in. Resten får du ta med fogsvans.
 
Insåg nu att kapgersågen kan vinklas i två olika leder. Hade fått för mig att den bara gick att "svänga i sidled", men den klarar ju även att "vridas i höjdled" - ja ni fattar!

Nu ska jag bara övertala tjejen om att vi behöver en kapgersåg då :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att han vill göra ett 45grad vinklat uttag som sväljer en regel med 1700 mm bredd..
Det var en rejält bred regel....(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.