har installerat en pd250 acetec för en vecka sedan i torpargrunden, skummat igen ventilerna och har plast på marken sedan länge, ytan är 110m2 ungefär 80cm högt. Har ställt avfuktaren på 55% (onädågt lågt men vill kolla hur snabbt det sjuner från nuvarande 66-67% rnligt classe o´s trådlösa hygrometer har just nu 13C i grunden. Har kört i en vecka nu, en %rf sjunker inte - hur snabbt/långsamt skall det gå? Det verkar som avfuktaren fungerar enligt cyklerna som den skall.... förövrigt är det väldränerat kring huset Vad är era erfarenheter??? börjar undra - kanske man är för otålig??
 
För min del (likartade förhålladen, men en Woods DS15, alltså en klenare pjäs) tog det 2-3 veckor för RF att sjunka från runt 90 till en bit under 70. Att det tar lite tid att torka ut materialet där nere i krypgrunden verkar vara vanligt förekommande.

Lite skillnad tycker jag du borde ha sett på en vecka, men vänta du en vecka till.
 
tack för det, går det kanske långsammare att avfukta från mina 66-67% än från 90? är det ngn med sorptionsavfuktare som har ngra sådana erfarenheter? 66% fär ju i och för sig ok men har fått ngn sorts känslomässig vilja att vara under 65% men än så länge händer ingeting.....
 
Det jag har läst mig till är att det går fort att komma ner till ~65-70%, sedan kan det stå still i ett antal veckor eftersom virket släpper ifrån sig fukt om man har haft en hög luftfuktighet sedan tidigare.
 
är det ngn mer som har erfarenhet så hör gärna av er med era erfarenheter
 
Magjo:
Har du kontrollerat hur mycket effekt den drar under 4-minutersfasen ? Om den jobbar i avfuktningsläge kontinuerligt, dvs (10 minuter torrluft + 4 minuter utblås av våtluft) och absolut inget verkar hända kan det kanske inte uteslutas att det är fel på ett eller båda elementen. Normal effekt under 4 minutersfasen är ca 1500-1700 Watt, och medeleffekten över en cykel ska vara ca 520 W.

Min första PD-250 höll för låg medeleffekt (420W), men trots byte till en som ska vara helt OK är jag inte imponerad av dess avfuktningskapacitet. Inte mycket bättre än en Woods DS15 vid +17 grader C och RH på 70%.
Så för egen del kör jag nu DS15 så länge det är såpass varmt i min krypgrund att den verkar vara mer energieffektiv än PD-250. Har kopplat DS15 via en termostat (Conrad's UT-200), så att jag lätt kan styra vid vilken temperatur DS15 ska stanna och ansvaret överlåtas till PD-250. Var brytpunkten går är inte lätta att veta, men jag har ställt den på ca 11 grader, och har just nu 14 grader i grunden.
Hygrostaten på PD-250 har jag ställt in så att den startar då RF uppnår ca 68%, medan DS15 är inställd på ca 65%. I de fall DS15 inte orkar att avfukta tillräckligt trots hög temp. får den alltså assistans av PD-250.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.