Sambon glömde lyset på i två timmar och fick inte igång bilen. Räcker det med två timmar för att tömma batteriet? Batteriet byttes förra året, kör mest korta sträckor men 60 mil för en vecka sedan. Är det normalt eller laddar inte generatorn som den ska?

Toyota Rav4, 2005.
 
Om det körts flera korta sträckor så räcker det med att dom ca 20-25 amperen drogs ur för att den inte ska starta.
Speciellt om den kanske inte har stå stort batteri.
Nya bilar är är inte så sugna på att starta med halvladdat batteri.
 
Menar du parkeringsljus, halvljus eller helljus? Viss skillnad i förbrukning.
 
Med vilket lyse då? En liten kupélampa på några få w ska inte dra ur ett frisk batteri på 2 timmar, oavsett batteristorlek. Att lämna heljuset och/eller extraljus på som drar minst 2x55W eller betydligt mer kan påverka, men inte ens 2x(55/12)x2h = ca 20Ah borde ta död på ett ok batteri.

Mät upp batteriet med en multimeter.
 
Hemma med vår 1,5-åring så bara en tur till affären eller liknande varannan dag (några km) och till jobbet en/två gånger i veckan (4 mil tor). Är det så lite att man ska underhållsladda då och då?
 
Börjar inte en bilen återladda batteriet efter ca 2-3mil? Eller är det en skröna?Batteriet tömms på kraft vid varje kortkörning framförallt under vinterhalvåret då ingen återladdning uppstår.

mvh
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Halvljus, varnar ju, men hon var stressad och kanske missade...
 
Tallguy196 skrev:
"Normal laddningsspänning i ett 12-voltssystem bör vara 14,2-14,4V vid +25°C, mätt över batteriets poler med motorn vid 2 000 v/min och halvljus på."

Säger Tudor här: [länk]

Börja med att kolla detta. :)
Har inget att mäta med, därför jag frågar dettta eminenta forum innan jag går vidare. Tekniskt intresserad av allt utom bilar ;)
 
skalman1 skrev:
Om det körts flera korta sträckor så räcker det med att dom ca 20-25 amperen drogs ur för att den inte ska starta.
Speciellt om den kanske inte har stå stort batteri.
Nya bilar är är inte så sugna på att starta med halvladdat batteri.
Har inte sett liknande batteri innan, fick beställa hos verkstaden, som ett halvt "vanligt"...
 
Aj f*n.... :) Ta bilen till en granne/kompis med voltmeter alt.verkstad eller ett fordonstekniskt gymnasium och be dom mäta upp och göra ett belastningsprov?
 
Generatorn laddar så fort motorn startar (bil yngre än 40 år). Men oftast har man både ljus, fläkt och rumpevärmare på så det är tveksamt hur mycket ström så går till batteriet när motorn går på låga varvtal. Därtill gillar batteriet inte kyla speciellt bra så då tar det heller inte emot laddning lika bra som i varmare väder. Därför är det inte säkert att det strömuttag man har när man startar fylls på vid kortare körningar.

2 timmar med halvljus och minusgrader - hade nog förväntat mig problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.