Inför kommande valborgsfest fick jag frågan hur snabbt man teoretiskt skulle kunna värma upp poolen om jag kör värmepatronen på max. Givetvis vet jag att det skulle bli ett antal faktorer som kyler vattnet, men teoretiskt om man räknar bara på vattenmängden 48 m3 och de 6kW elvärme jag kan mata in kostant, hur många grader skulle man kunna värma upp vattnet per dag?

Finns det något enkelt sätt att räkna ut detta?
 
Det åtgår 4,18 kJ per liter och grad.
 
värm med ved istället!

oljetunna med kopparslinga + circulationspump! hiva ner ved i tunnan o elda..

värmer min badtunna på detta sätt :) förvisso bara en kubik, men det blir 40grader varmt på 1,5h :) starttemp 10grader.
 
Kolla denna länk.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=261.0

Enligt denna beräkning så tar det ca 9,2 timmar per grad med din 6kw elpatron vid 0% kyl förluster.
Så en höjning från 10 till 30grader skulle ta ca 8dygn.
Så det är bara att börja värma...
Plus att det skulle kosta 1100kwh..
55kwh per gradhöjning..
 
Tackar! Det var 10 grader i vattnet nu i helgen. Kanske kan fuska upp det någon grad, men jag tror det blir både billigare, roligare och enklare med invärstes uppvärmning ;)
 
  • Gilla
tippenFFS
  • Laddar…
Tusen spänn kan man ha mycket roligt för, nog för att det är härligt med ett dopp.
 
Detta påminner om en byggare mina föräldrar anlitade i början på 70 talet för att bygga om huset. Han höll samtidigt på och byggde om ett slott utanför stan, det var en då känd svenska som flytta hem från USA och köpt slottet.

Byggjobbarna brukade rapporter om galenskaper vid slottsbygget (bla. fick de riva och bygga upp en vindskupa 3 ggr).

En dag hade hon beställt en pool, som ett hugskott. Vi vill ha en pool. Och den skulle vara på 50 kbm och kravet som hon var stenhård på var att det skulle gå att värma upp den på 20 minuter.

Det hela slutade tragiskt damen gjorde personlig konkurs och tog livet av sig.
 
harry73
om man vill minimera värmeförluster är det bra att värma upp så fort som möjlig, men i det långa loppet blir all värme förlust :(
 
Lymmeln skrev:
[länk]
Den var smidig! Tack!
 
Innebär ovan att för att värma upp på 20 min istället för 8 dygn så räcker det med en elpatron på 3*8*24*6 = 3,5 MW ?
Dvs effekten från ett normalstort vindkraftverk hade räckt åt damen?
 
  • Gilla
tippenFFS
  • Laddar…
dosken skrev:
Innebär ovan att för att värma upp på 20 min istället för 8 dygn så räcker det med en elpatron på 3*8*24*6 = 3,5 MW ?
Dvs effekten från ett normalstort vindkraftverk hade räckt åt damen?
Normalstort är nog 2 MW.

Och då skall det verkligen blåsa.
Kanske inte så kul att bara kunna bada när det är kulingvarning :(
 
  • Gilla
tippenFFS
  • Laddar…
Inget kärnkraftverk i närheten? Oskarshamn Block 3 skulle fixa det på 2,8 sekunder.:cool:

Fast det gäller att se upp, på en halvtimme skulle alla 48 m3 koka bort. :eek:
 
Redigerat:
  • Gilla
tippenFFS
  • Laddar…
Hör att det finns många kunniga på poolvärme här - någon av er kanske skulle kunna tänka er att konsulta lite här i vårens poolprojekt? Kopplingen mot Block 3 låter speciellt intressant. :)
 
  • Gilla
tippenFFS
  • Laddar…
Kärnkraften står väl mest still.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.