Det här är en fortsättning på tråd angående att få reparation betald vid trasig reservdel http://www.byggahus.se/forum/ovriga...rava-pengarna-tillbaka-eller-bara-ny-del.html

Kort sammanfattning av förra tråden
Katalysatorn vi köpte förra året har gått sönder och vi har fått en ny + att de ska betala kostnaden för bytet.

Den här tråden:
Vi har fått en offert på bytet på 1100 kr från verkstaden vilket inte blir godkänt av företaget. Enligt deras databas ska ett byte ta Max 30 min och borde kosta Max ca 400 kr.

Så nu undrar jag om man verkligen som verkstad bara debiterar en halvtimme för ett sådant arbete och dels om 800kr i timmen är ett normalt timpris. Jobbar själv som konsult och vi debiterar tex aldrig mindre än en timme även om jobbet bara tar 20 minuter. Och jag brukar också reagera på att bilverkstäderna har högre timtaxa än vad mitt företag tar för mig så 800 kr låter väldigt lite.

Ska självklart ringa runt till andra verkstäder i området också men jag har svårt att tro att jag kan hitta någon som tar så lite. Det är ju inte bara att byta delen utan även kringarbete som tex ta emot nyckel, köra bilen in och ut ur garaget, skriva faktura och liknande som tar tid.
 
Du får väl be företaget ange vilken verkstad som ska göra jobbet, om de inte kan hänvisa till någon vars pris de accepterar får de snällt betala vad det kostar, 1100:- för byte av katalysator är inget överpris IMO.

Trilskas de så nämn att du tänkte höra med ARN vad som är praxis, och om det inte hjälper så gör en anmälan till ARN. Jag är övertygad om att du kommer få rätt så länge företaget inte hänvisat till en annan verkstad och vägrar betala struntsumman 1100:-.
 
peternicklas
Jag hae min bil på service. De ringde och frågade om de ska byta 2 glödlampor. Ja sa jag, när ni ändå har huven upp så gör det. Det tar för mig 5 minuter att byta 2 st. lampor. Jag fick en faktura på 925:- för bytet, så visst kostar det på en verkstad.
 
De stora märkesbundna bilverkstäderna brukar ha systemet att generalagenten bestämmer exakt hur många minuter ett arbete ska ta eller snarare hur många minuter som man ska debitera för en förutbestämd arbetsuppgift, så att samma arbete tar lika lång tid oavsett vilken verkstad som gör jobbet. Verkstaden kan alltså inte bestämma över hur lång tid en arbetsuppgift tar, men de bestämmer själva över hur mycket de vill ta betalt per timme för att utföra arbetet. Jag vill minnas att Bilia Storstockholm som var bland de dyraste i landet debiterade drygt 1500 kr per timme, och det är nog tio år sedan jag läste om detta så det finns nog idag verkstäder som tar över 2000 kr i timmen.
 
Nja, det är nog snarare så att tillverkarna anger standardtider för olika moment, så att serviceverkstäder m.m. har något att utgå ifrån när de planerar sin verksamhet, lämnar offerter och prisguppgifter m.m. En bra verkstad kan så klart göra jobbet fortare och ett välrostat illa underhållet fordon kan ta längre tid att serva. Sen är det ju upp till verkstäderna hur de tillämpar det hela.

När motorlampan på min sambos subaru började lysa kollade hon i manualen vad den betydde, kör till verkstad, stod det i manualen. Så hon frågade mig, smart som hon är ;) och jag kollade med obd2-läsaren. Vänster bromsljuslampa bak hade gett upp, jag bytte den på de kända 5 minuterna. Motorlampa och "kör till verkstad", det är så man blir riktigt förbannad på tillverkarna. Där sjönk förtroendet för subaru rätt ner i marianergraven.
 
Ja jag tycker inte heller att det priset vi fått känns som ett överpris, de ligger mycket lägre än märkesverkstäderna när vi jämfört andra saker. Men jag ska kontakta andra här i närheten och se vad de säger och sedan kontakta säljföretaget igen.
 
En kat kan sitta fast nåt överjävligt om bilen har några år på nacken och/eller den har täppt till och blivit för varm.

Jag skulle inte byta en kat för 1100 om jag gjorde jobbet, det tycker jag låter som ett riktigt bra fast pris!
 
För det första är ju katalysatorn nyss bytt. Men å andra sidan finns det ingen vettig människa som försöker skruva loss den. Bultarna kapas med vinkelslip, sedan en redig smäll med handsläggan så den gamla burken flyger åt helvete. Sedan dit med den nya med nya skruv. Det tar inte många minuter för en driven mekaniker. Så 1100 är ett rövarpris, åtminstone i min värld.
 
Frågan är helt omöjlig att svara på när ts inte har specat vad det gäller för bil. På en Volvo 740 byter man den på liknande sätt som skribenten ovan om inte flänsarna är sönder. Men på en modern bil är det ibland trångt och jävligt då de ofta sitter i anslutning till grenröret.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
priser är väl mellan göra själv till 1100.kr typ volvo. byt bil. fixa en 30-år gammal veteran du slipper kat. skatt. mm. varför klagar du. ingen som vet hur det ser ut under din bil. om den är välskött eller risig. om din chef tar ut 800.kr för dig. begär löneförhöjning omgående.eller byt bil.
 
bigbula skrev:
priser är väl mellan göra själv till 1100.kr typ volvo. byt bil. fixa en 30-år gammal veteran du slipper kat. skatt. mm. varför klagar du. ingen som vet hur det ser ut under din bil. om den är välskött eller risig. om din chef tar ut 800.kr för dig. begär löneförhöjning omgående.eller byt bil.

Ehhhh, va? :confused:
 
Det är en V40 kan jag tillägga. Har inte hunnit kolla upp andra verkstäder. Har haft fullt upp här hemma med att bygga en altan till midsommarfirandet och städa gästrummet till gästerna. Det städas till nyår och midsommar och däremellan så används det till att trava in allt som vi inte vet var vi ska ha så det är ett ordentligt jobb att få bort allt så sängarna syns igen.
 
Övriga verkstäder i området gav ungefär samma priser så nu har jag fått godkänt att lämna in till den första.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.