Vi vill måla om snickerier inklusive innerdörr och är osäkra på hur vi bör göra när innerdörren är "för bred" längs mitten av långsidan. Slutmålet är alltså inte bara att göra dörren mindre trög, utan även att måla om den och övriga snickerier (lister mm) i hallen. Vi står ut med att dörren är trög men vill kunna måla om och eventuellt samtidigt göra dörren lättare att stänga, eller åtminstone inte förvärra situationen.

Vi har läst flera trådar på byggahus.se men inte hittat info om just denna typ av situation. (Se gärna bifogade bilder.)

BAKGRUND OCH FRÅGOR.
Vi flyttade in i vår bostadsrätt för mindre än ett år sedan (dec 2023) och ska måla om innerdörren som sitter precis innanför ytterdörren (huset byggt 1945). Dörren är trög att stänga, och det blir värre nu i september precis som vi minns att det var när vi var på visning för ett år sedan. Det är inget konstigt eftersom dörrar lätt sväller. Glipan mellan dörren och väggkanten är som smalast i mitten längs långkanten. Dörren hänger alltså rakt, men är tight på detta ställe.

Vi förstår det som att man ibland behöver dra åt skruvar så att dörren hänger mindre snett. Detta är väl dock mer relevant när dörren just hänger snett, och inte som här hänger rakt. Vi känner också till att man kan hyvla sidan av en dörr men det går väl inte när man som här då skulle hyvla av dörrlåset.

Det är ganska tjockt med färg längs sidan och hela dörren. Är det bäst att försöka ta bort färg för att smalna av eller ger det ändå inte tillräckligt mycket nytt utrymme? Om vi bör ta bort färg, räcker det att göra det längs sidan eller bör man göra det på hela dörren och kanske väggutrymmet där dörren tar emot? Vilken metod passar för detta ändamål?
 
  • Vit innerdörr i trä med gulddetaljer som är trög att stänga och ska målas om. Dörren sitter nära ett element och en väggkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innerdörr med snickerier i beige, dörren är trög att stänga och planeras att målas om. Dörren är bredare längs mitten av långsidan och karmen är vitmålad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innerdörr med trälister och gångjärn på höger sida, med synlig glipa på överkanten mot dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nära bild av en innerdörr med vitt sliten färg, mässingshandtag och dörrlås. Bakgrunden visar en träpanel och en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innerdörrsram med synliga skador från tidigare beslag, vid sida av en radiator. Dörrens kant är färgklumpig och passar tight mot dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
På bilderna ser det ut som om karmen är böjd på låssidan. Det finns utrymme uppe och nere men inte på mitten.
Gångjärnssidan ser ut att vara rak och mellanrummet till dörren är jämnbred.

Då är det karmen som måste åtgärdas, antingen genom att försöka knacka in den på mitten eller genom.... hyvling...
Att bara skrapa färg räcker nog inte.

Det förra är svårt då karmen troligen är spikad i betongen runt om och det kan nog sitta kilar som tar emot. Det kan ni bara se om ni tar bort fodret.

Hyvling kräver egentligen bara att låsanhållet tas bort och återmonteras efter hyvling.

(Ja, jag såg rubriken... men det är nog det som krävs)
 
  • Gilla
jeasp
  • Laddar…
T Testarn skrev:
På bilderna ser det ut som om karmen är böjd på låssidan. Det finns utrymme uppe och nere men inte på mitten.
Gångjärnssidan ser ut att vara rak och mellanrummet till dörren är jämnbred.

Då är det karmen som måste åtgärdas, antingen genom att försöka knacka in den på mitten eller genom.... hyvling...
Att bara skrapa färg räcker nog inte.

Det förra är svårt då karmen troligen är spikad i betongen runt om och det kan nog sitta kilar som tar emot. Det kan ni bara se om ni tar bort fodret.

Hyvling kräver egentligen bara att låsanhållet tas bort och återmonteras efter hyvling.

(Ja, jag såg rubriken... men det är nog det som krävs)
Tack för svar! Om man kan ta bort låsanhållet går det ju att hyvla. Jag visste inte det. Då behöver jag bara en hyvel... : ) Jag avvaktar lite för att se om någon annan svarar något annat, men stort tack för ditt svar!
 
T
J jeasp skrev:
Tack för svar! Om man kan ta bort låsanhållet går det ju att hyvla. Jag visste inte det. Då behöver jag bara en hyvel... : ) Jag avvaktar lite för att se om någon annan svarar något annat, men stort tack för ditt svar!
Haha - ja det kan ju vara lite bökigt att hyvla om man inte har en hyvel. I det här fallet också en falshyvel... men det går ju även att använda en slipmaskin med grovt slippapper men man får vara lite varsam på handen för att det ska bli rakt och jämnt.

Som jag sa, det kan ju vara så att det går att rikta upp karmen men då måste fodret bort för att se om det får över huvud taget.
 
  • Gilla
jeasp
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Haha - ja det kan ju vara lite bökigt att hyvla om man inte har en hyvel. I det här fallet också en falshyvel... men det går ju även att använda en slipmaskin med grovt slippapper men man får vara lite varsam på handen för att det ska bli rakt och jämnt.

Som jag sa, det kan ju vara så att det går att rikta upp karmen men då måste fodret bort för att se om det får över huvud taget.
Tillägg: jag mätte bredden på karmen och den är mycket riktigt bredare där dörren går som trögast. Nästan 3 mm:s skillnad jämfört med högst upp och längst ner! Det verkar alltså definitivt vara karmen jag bör åtgärda. Jag får se hur jag löser det!
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Prova att dra i en skruv och tvinga in karmen.
 
F fribygg skrev:
Prova att dra i en skruv och tvinga in karmen.
Tack för ditt svar! Får jag be dig utveckla lite mer detaljerat hur jag gör detta?
 
Värmeelementet har någon form av fäste på baksidan. Är det kanske så att karmen går emot detta fäste?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Värmeelementet har någon form av fäste på baksidan. Är det kanske så att karmen går emot detta fäste?
Tack för ditt svar! Elementet/fästet ser inte ut att gå emot karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.