Min är så ovass på båda sidorna. Går ej att gröpa ur för kabeln som ska in i ett utanpåliggande lamputtag.

Nu sitter jag här utan belysning och håller på somnar
 
Platta sidan mot slipstenen. Annars funkar det med vanlig kniv eller borr.
 
B Bröstmjölk skrev:
Platta sidan mot slipstenen. Annars funkar det med vanlig kniv eller borr.
Ok, jag har en sån där rund slip med handtag som kockar använder i köket. Fick den vassare men den är näst intill totalt värdelös ännu.

Skulle varit en stans så går det på två sekunder. Men då kanske plasten spricker.

Jag får försöka igen imorgon. Är väl skitsamma om det inte blir helt snyggt då lampan ändå kommer täcka lamputtaget. Men man. Vill ju helst göra det så bra som möjligt.
 
Jag brukar slipa min Elko doskniv rätt av på min Tormek T4, blir absolut skalpellvass i synnerhet med den japanska vattenstenen... men funkar även med den vanliga stenen såklart. Tar typ 1 minut så är det bättre än som nytt.

Det är ju bara ett segment av ett rör som ska slipas här. Strängt taget skulle nog godtyckligt manuellt diamantbryne fixa så det funkar, det är inget kirurgiskt instrument som ska fulländas här :)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag brukar slipa min Elko doskniv rätt av på min Tormek T4, blir absolut skalpellvass i synnerhet med den japanska vattenstenen... men funkar även med den vanliga stenen såklart. Tar typ 1 minut så är det bättre än som nytt.

Det är ju bara ett segment av ett rör som ska slipas här. Strängt taget skulle nog godtyckligt manuellt diamantbryne fixa så det funkar, det är inget kirurgiskt instrument som ska fulländas här :)
Ok, tyvärr har jag ej såna fina grejer
 
Men under felaktigt namn, Kulotången använde man för att göra böjar på den g:a mycket styva plåtkulon
 
E elmont skrev:
Men under felaktigt namn, Kulotången använde man för att göra böjar på den g:a mycket styva plåtkulon
Vart lite fel här, går inte att bocka en kulo med klipptång för kulo till dosa.
 
Ja det var ett missvisande namn på biltema. De hade ju kunnat skriva kulodostång, även om den troligen fungerar dåligt på porslinsdosor.
Men hur fungerar tången på apparatdosor? Där är väl ändå doskniven att föredra.
Att slipa en doskniv kan väl inte vara så svårt med ett bryne, våtslippapper eller smärgel om man är försiktig, om man nu inte har en tormek. Handvevad slipsten går också om man är två
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men hur fungerar tången på apparatdosor?
Inte alls.
 
Doskniven är avsedd att ta upp dom hål i infällda dosor som har stoser som inte är öppna.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.