Hej Hej,

Jag har just fått en ny braskamin installerad och slutbesiktigad i mitt hus. Det är en Camina Art Vision. Röret från kaminen går i vinkel, upp - sen in i väggen in till skorstensstocken. Så var det monterat på min förra kamin också, men anslutningen till skorstensstocken var ett par dec. lägre ned då. Man har således tagit upp ett nytt hål för Caminan. Då har man murat igen det gamla anslutningshålet.

Min fråga är som följer - jag ska spackla och måla lite på väggen, över området där man murat. Men för att få ytan jämn och fin undrar jag vad jag använder för att slipa murbruket? Inte går det väl med sandpapper? Det lär väl slitas ut på bara ett par drag...
Så, vad ska jag slipa med?

Tacksam för ev. svar. Ber om ursäkt att inlägget blev lite långt.

/SB
 
Nej, det är att ta i :) Men ett betongbryne kanske? Kostar ca 600:-
 
  • bryne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:surprised: Jula varianten endast 39:-!

::) Det var skillnad, som flickan sa när hon bytte fästman. :D :-X
 
:D ;D ;D ;D Jag letade som en galning i Julas katalog för jag visste att de hade den!
Och priset är ju som hittat, den vi köpte kostade 599:- :'(
 
Jag lånar tråden. Skulle det räcka med en betongbryne för att ta bort resterande färg på ett betonggolv på ca 12m2, som delvis är rent innan man ska sätta klinker. Eller blir brynen igensatt med färgrester. Står nu i valet mellan Flexfräs+dammsugare eller kanske en betongbryne?
 
AndersS skrev:
Jag lånar tråden. Skulle det räcka med en betongbryne för att ta bort resterande färg på ett betonggolv på ca 12m2, som delvis är rent innan man ska sätta klinker. Eller blir brynen igensatt med färgrester. Står nu i valet mellan Flexfräs+dammsugare eller kanske en betongbryne?
Jag skulle välja Flexfräsen, för det är jobbigt att använda betongbrynet på stora ytor :-?
 
Vad är en flexfräs - är i behov av att få bort helt fel färg från en betonggrund.
 
Sök på Saneringsfräs som nog är det rätta namnet så kommer du att finna bilder och beskrivningar. Den liknar en vinkelslip och har en fräsinsats, av hårdmetall eller diamantskiva, med en "gummihuv" och dammsuganslutning (det dammar ;) )
Fabrikatet jag använt har varit Festool. Har hyrt en fräs+dammsugare (Dustcontrol) ca 800:- för en helg. Priset kan variera då man tar betalt för slitaget på fräsinsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.