Hej!

Jag håller på att byta ut ett kök efter en elakartad fukt/mögelskada i ytterväggen. Under ett par månaders tid har lukterna från väggen i princip "rökt in" trädelarna i köket som varit mot väggen (var en öppning i väggen), så hela köket är slängt (skulle ändå bytas ut). Ytterväggen är också fixad och avmöglifierad. Det som återstår som fortfarande luktar nu är 2 takstommar/bjälkar som passerade genom den utsatta delen av köksstommarna (vindsvåningskök), och dessa luktar ganska äckligt nu. De är inte fuktiga dock och har aldrig varit, så jag tror inte det växer något i dem.

Vad rekommenderar ni att göra med dessa stackars takbjälkar? De är inte synliga, så det spelar ingen roll hur det ser ut i efterhand men jag kan inte ta bort dem för de är nog bärande. Ska jag slipa ner några mm, behandla med nåt bra medel? Sen måla med spärrfärg eller lacka på nåt sätt?

Grejen är att jag vill ju inte behöva riva upp det nya köket efter ett år om lukten tar sig igenom nån halvdan ytbehandling. Ganska osannolikt för SÅ mycket luktar de inte, men jag är ju grymt känslig för den lukten nu kan man säga :)
 
Ventilera bort eventuell doft tror jag e bäst... Stänger du inne så kanske du stänger inne fukt med (naturlig fuktvandring över året mm)

Ozon generator tar bort dofter annars...
 
ozon är jag ganska skeptisk till då det kan om man har otur ge andra bestående lukter och det är ju bara två bjälkar som ska behandlas.. det finns vissa andra reaktiva substanser man kanske kan pensla på, typ nåt väteperoxid-grejs, men det kanske bara ska användas för att döda biologisk aktivitet.

förstår hur du tänker med att stänga inne ev. fukt - rätt strategi är kanske isåfall att slipa bort ytlagret, och tvätta återstoden så gott det går och sen låta det lufta av sig ett tag och se om det ger med sig..
 
Har du prövat att bara skura ordentligt med såpvatten?
 
nej :)
kanske borde starta med det :)
men det är ju roligt att köpa nya verktyg också ;)
 
Går det inte att byta ut den illaluktande delen?
Dvs såga bort den skadade biten och ersätta den med en ny. Balken kanske blir dubbelt så bred, för att kompensera att den blivit avsågad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.