Martin_B
Har ett bok-parkettgolv med vad jag tror är tvåkomponentlack där själva lackskiktet är relativt tjockt.
Golvet har suttit i offentlig miljö tidigare och är därmed lackat därefter, dvs förmodligen med ett väldigt slitstarkt tvåkomponentlack?

Oavsett vad det är för lack, så är det som sagt tjockt och stenhårt. När jag kör med planslipen så spelar det ingen roll hur grovt sandpapper jag använder eller hur hårt jag trycker, det glider bara runt.

Kör jag med lackfräsen (Metabo), så tar den ju lacken till slut, efter många körningar fram och tillbaka, men den hårda boken ser ut därefter också. Blir ibland brännmärken, eller så äter sig fräsen ner för djupt eller något. Det förstör golvet här och där kan man ju säga. Kan bli millimeterdjupa skåror här och där om man har otur. Så det är inget alternativ.

Har även testat med en äldre Black & Decker excenterslip, men den totalt vibrerar sönder mina nerver bara efter så lite som en minuts körning, och lacken blir ändå inte borta från golvet. Trycker jag för hårt så orkar den inte driva runt sliprondellen ens, utan då vibrerar den enbart och tjänar bara som planslip.

Då är frågan. Vad tusan skall jag ta bort lacken med?

Golvet skall ju slipas med en riktig golvslipmaskin, men jag måste ju kunna komma in i hörn och under radiatorer, trappor osv. också.
Och då hyr man ju även en sådan där mindre maskin till kanter och hörn, men orkar den verkligen ta den hårda lacken när varken planslip eller en svag excenterslip knappt orkar repa den hårda lacken?
 
måste all lack bort? går det inte att "slipa till" lackytan och applicera ytterliggare ett lack-lager för att få ett bra resultat?
 
Martin_B
Vi skall hårdvaxolja, så lacken måste bort tyvärr.
 
Martin_B
Ingen som har råkat ut för något liknande? Är det så ovanligt med stenhård tvåkomponentlack på hårda trägolv?
 
Lackfräs?


Hmm läste inte att du testat med lackfräs :surprised:
 
En riktig golvslip löser det utan större bekymmer. Planslip är mer eller mindre värdelös på golvlack vare sig det en 1- eller 2-komponent. Problemet är hörnorna. Sickel brukar jag föredra. Är det inte tillräckligt så får det bli ett riktigt vasst stämjärn så man "skalar av" lacken.
 
Martin_B
Ja att den stora golvslipen tar den tjocka 2-komponentlacken tror jag går relativt smidigt förutsatt att man har rätt slippapper osv.

Men nu menar jag alltså på de ställen där man inte kommer åt med den stora maskinen. Dvs, under radiatorer, längst in under trappor, i hörn och andra trånga utrymmen osv.
På de ställen har man ju en mindre maskin som man hyr tillsammans med den stora. Och då är min fråga om den lilla slipmaskinen verkligen kan ta ner lacken också, liksom den stora slipen? Eftersom jag aldrig någonsin provat att slipa ett hårt bokgolv med stenhård 2-komponentlack, så jag blir en aning tveksam när jag märker hur hård lacken är.

Det är ju två olika sliptekniker. Den stora maskinens slip roterar som en trumma, så den är ju klart väldigt effektiv, som en bandslip ungefär.
 
Jag tror kantslipen fixar det galant. Finns även keramiska slippapper i korn 36 som tar det mesta och lite till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.