Skall renovera ett mindre badrum, spånskiva, flytspackel, klinker. När jag rivit ser jag att det bara finns gamla bjälkar som ligger på ca cc 75 och mellan reglarna är det 60cm.

Hur skapar jag enklast cc 30 för Jafo monteringsplatta 2? Duger det med kortlingar som skapar cc 30?

Kan jag slå på reglar från sidan för att skapa cc 60? Vill inte bygga på höjden då det höjer golvnivån för mycket.

Nästa fråga gäller att det idag stått tvättmaskin på detta golv och när den centrifugerar skakar hela golvet. Under finns källare som inte används för boende. Jag tänker att jag kan montera en regel tvärs golvbjälkarna underifrån med några stolpar för att förstärka konstruktionen ytterligare. Är det en bra idé och är det något speciellt jag bör tänka på?

IMG_2308.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant låter det inte som en bra idé med klinker på det golvet. Det låter som att tvättmaskinen kan skaka loss plattorna. Plastmatta vore säkrare. Huset ser dessutom äldre, vilket innebär risk för rörelser.

Jag tror att kortlingar mellan reglarna och dubbelt skruvlimmat golvspån stabiliserar golvet mycket.
 
Det är mycket lätt att komma åt underifrån källaren och montera stöttor. Ca 2m takhöjd i källaren. Gör de mkt nytta om man monterar dessa i spänn med domkraft?

Vill helst inte limma dubbla 22mm golvspån då det bygger för mycket på höjden.

Är det brukligt att man slår på reglar på sidorna av de gamla för att skapa cc60 och ett jämt regelverk?
 
Lite akut nu kan man tänka sig att endast kortla de gamla bjälkarna cc 45 med 120x45 reglar MED BALKSKOR?

Skruvar jag då balkskorna direkt i gamla bjälken eller skall jag fästa en ny bjälke längs med de gamla för att få en plan yta först?

Vilket håll bör sedan spånskiva monteras på?


Golv kommer också stöttas med en tvärgående bjälke och 3 stolpar underifrån källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.