Jag misstänker att min nya granne ( jag är nyinflyttat) gillar inte växter. Iaf dessa som kan skymma hans fina utsikt. Förra ägaren, lyckades inte få växter att trivas där. Alla visnade inom ett år. Jag har all anledningen att tro, att grannen hade något med detta att göra. Hur skulle ni gardera er?
Det är inte kul att lägga 12000 på växter samt en veckas jobb för att allt ska vissna.

Tips?
 
Kamera!!! gärna flera riktade mot växtligheten. Helst dolda så du kan ta honom på bar gärning. Men plantera bara några få närmast grannen först. annars kanske allt strycker med. Nightvision är nog ett krav för dessa skummisar brukar vara ute på natten...
 
Kamera som du själv föreslog i annan tråd. Förutsätter ju dock att du kan få upp den på ett bra sätt... Finns säkert rörelsestyrda, trådlösa kameror för en billig peng numera....?

Annars är det nog bara spaning på gubben som gäller och hur kul är det... :confused: Du skulle ju kunna börja med att sätta dit några enstaka, billliga växter på det ställe där gubben förmodligen retar sig mest och se vad som händer. Naturligtvis växter som har samma höjdpotential som thujorna, kanske något som står i nåt hörn av trädgården redan som ni ändå inte vill ha...?
 
Självklart går det inte att skydda växterna.
Vad hade den förra grannen för växter? Det finns ju många anledningar till att växter vissnar. Att flytta till ett hus och börja med att misstänka grannen för att vilja förstöra dina växter kommer bara att göra dig nojig, vad du än tar dig till för att skydda dem.
 
Varför börja en grannrelation med att, som du skriver i tidigare tråd, plantera tujor i gränsen utan att ens prata med grannen?
Och varför börja misstänka grannen för att han skall förstöra dina växter?
Det verkar nästan som om det snarare är du själv som är det stora problemet i relationen.........
 
oceanis skrev:
Varför börja en grannrelation med att, som du skriver i tidigare tråd, plantera tujor i gränsen utan att ens prata med grannen?
Och varför börja misstänka grannen för att han skall förstöra dina växter?
Det verkar nästan som om det snarare är du själv som är det stora problemet i relationen.........
Ledsen, men familjen godkände dessa thujor tidigare. Dock muntligt! Sen var det bara att beställa. Problemen började då vi planterade dessa.
 
oceanis skrev:
Och varför börja misstänka grannen för att han skall förstöra dina växter?
Fast har man en granne som uttrycker sig om tidigare fastighetsägare som "Anna lydde oss", skulle även jag bli misstänksam.
 
Och som jag skrev tidigare. Som villaägare sen 1970, hade vi aldrig problem med några grannar!
 
Atom skrev:
Ledsen, men familjen godkände dessa thujor tidigare.
Berättade du då var du skulle plantera häcken, samt hur hög den skulle vara?
 
Visst! Min fru var närvarande. Hans, med.
 
Om man utgår ifrån med att, det är inget fel på jorden och att det är någon som förgiftar växterna, hur görs detta?
Saltsyra eller vad? Kan man spruta det på avstånd? Eller måste vara nära?
 
Atom skrev:
Om man utgår ifrån med att, det är inget fel på jorden och att det är någon som förgiftar växterna, hur görs detta?
Saltsyra eller vad? Kan man spruta det på avstånd? Eller måste vara nära?
Round-up, salt, diesel, bensin.
 
Jaha. Ok. Mao kameror blir värdelösa. Allt detta kan man kasta/spruta på avstånd.
 
Du kan ju rikta kameran in på deras tomt också. Jag vet att man inte får men det räcker kanske med att du visar eventuella bildbevis för gubben, du behöver ju inte ge honom några foton eller säga att det är en fast monterad kamera. Mig veterligen finns det inget som säger att man inte får ta ett foto med handhållen kamera som visar delar av grannens tomt? Visa bilder och förklara att du vet vad de pysslar med och att det blir polisanmälan om det händer igen. Du har ju bildbevis .....
 
Vill inte göra något som är olagligt. Har fått veta av ena grannen att "familjen" planerar på att flytta in i ett "gruppboende".
Dessutom finns det inga bevis på att det är han som jävlas. Kommer dock att prata med honom om dessa tidigare "förstörda" växter.

Vad bryr sig en 85 åring om bevis m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.