Hej forum!

För några dagar sedan så droppade det från taket på ovanvåningen - aldrig någon trevlig upptäckt!
Så jag plockade ner taket inifrån och lokaliserade problemet. Lite vädertätning utvändigt och så var den omedelbara faran över... Läckan visade sig ha funnits väldigt länge (helt svart och genomrruttet trä) och begränsad till c:a 1x0.5 meter. Det ihålliga regnandet på senare tid gjorde helt enkelt att mer fukt än vanligt kom genom, och därmed att det syntes inne.

Så här ser taket ut (underifrån)
* Gips
* Ångtät plast
* 200mm glasfiberull
* masonit (4mm?)
* Läkt och råspont
* Tjärpapper
(* Eventuellt shingel - har inte undersökt än eftersom det är platt tak med takterass
ovanför)
* 220 mm takbjälkar

Men nu så undrar jag ett par saker. Hoppas ni vet mer än jag!
- Huset är byggt 1995 enligt AB92 och ABT92 - berättar det vilken byggteknik som ska användas, och var kan jag då läsa mer?
- Det verkar inte vara någon luftspalt mellan isolering och råspont, utan isoleringen ligger emot råsponten. Ok? Idag har jag hört att man lägger en vattentålig men andandes plastduk ovanpå isoleringen och 20-30mm luftspalt ovanpå. Skulle man inte bygga så enligt AB92?
- Plastduken är inte tejpad i kanterna utan ligger om lott. Ok? Det goda av det här är att läckan upptäcktes tidigt. Vattnet samlades inte så länge ovanför, utan sipprade snabbt genom och blev synligt. Det dåliga är ju att det inte är helt tätt - vilket borde vara meningen.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.