Hej, Vi är i planeringsstadiet med att skissa på nytt badrum och undrar över vilken lösning, dvs hur plattorna ska ligga. Det är cirka 175 x 185 cm utrymme i badrummet. Skissen blev bara genererad automatiskt, så jag har alltså inte valt den minimala kanten till höger själv. CC-mått till golvbrunn är cirka 48 cm från väggen rakt fram och cirka 35 cm från högerväggen (alltså väggen med duschen). Hur hade ni lagt plattorna?
 
  • 3D-planering av ett badrum med dusch, toalett och handfat. Plattor på golvet och väggarna i ljus färg, med dusch till höger och handfat/vask till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över badrum med måttangivelser, en toalett, ett handfat, och en dusch. Rummet är 175 x 185 cm med olika avstånd angivna till golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi håller på med ett badrum i ungefär samma storlek (något lite mindre skulle jag gissa) med 60x60 plattor på golv, så om du kan hålla dig 1-2 veckor kan du få en bild på golvet.
Kakelfirma som sätter allt, men litar på honom.

Vår dusch blir dock 80x80 så brunnen hamnar cc 40 från båda väggarna.
 
Visst, tack så mycket, ja det blir nog inte förrän i oktober för våran del. Det snyggaste tror jag vore att centrera det, så att man får en skarv mitt i brunnen som på bilderna här.
 
  • Badrum med en duschkabin med glasdörr och svart duschset, en stor krukväxt och ett ark med kakelprover står mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått klinkergolv i dusch med svart kvadratisk brunn centrerad längs fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär blev det hos oss, brunnen sitter 40-40 från färdig vägg och plattorna är 60x60, ganska litet utrymme, ca 160x160.
Tycker det blev riktigt bra utan att va helt centrerat. Eftersom det är så mycket liv i plattorna och smal fog försvinner det mer.
Kakelgolv med kvadratiskt golvbrunn centralt placerad och orange kakelinstrument runt omkring. Utrymmet är ej fogat ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: inte fogat än på bilden.
 
Lexington Lexington skrev:
Såhär blev det hos oss, brunnen sitter 40-40 från färdig vägg och plattorna är 60x60, ganska litet utrymme, ca 160x160.
Tycker det blev riktigt bra utan att va helt centrerat. Eftersom det är så mycket liv i plattorna och smal fog försvinner det mer.
[bild]

Edit: inte fogat än på bilden.
Snyggt! Vad är det för golvbrunn?
 
Hittade denna kartongen 👍

Förpackning för golvbrunnssil av märket TEBO DETAILS med texten "FLOOR DRAIN COVER TILE IN SLIM" på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Vi kommer nog att byta brunn (se annan tråd) och i samband med det få den helt centrerad.
 
Personligen anser jag att man bör ha en fog där dörrarna hamnar eftersom fallet innanför ska vara brantare så jag gör alltid så.

Sen kan man välja att kapa ner 4st 60x60 till typ 40x40 och lägga ett centrerat fall av detta eller så kan man välja att följa fogarna på övriga golvet. En smaksak.

Men A & O är att centrera brunnen så bra det bara går för snyggt resultat.


Kolla TileBrothers på instagram för tips.
 
  • Gilla
alteregg
  • Laddar…
Tack Paul. Ja, det verkar logiskt att ha en fog där vid glasen för ett brantare fall. I 17 år har vi duschat där i stort sett dagligen och alltid fått skrapa golvet efteråt. Hade svängda duschdörrar och listerna slöt inte tätt, plus ett dåligt fall på golvet...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A alteregg skrev:
Tack Paul. Ja, det verkar logiskt att ha en fog där vid glasen för ett brantare fall. I 17 år har vi duschat där i stort sett dagligen och alltid fått skrapa golvet efteråt. Hade svängda duschdörrar och listerna slöt inte tätt, plus ett dåligt fall på golvet...
Ja, jag skulle aldrig ta mig på och göra ett jobb där jag inte får lägga fogen vid dörrarna och jag kan bara rekommendera er raka dörrar för det blir bra mycket snyggare och större duschyta.

Tittar man på t.ex INR duschhörnor så hamnar glasdörrarna 20mm innanför vad deras mått säger.
T.ex en 800x800 så hamnar dörrarna på 780x780.

Jag brukar därför göra duschzonen 815x815 från fuktskyddnivån och sen bygger väggplattorna ca.15mm så dörrprofilernas ytterkant som ska vara 800mm från hörnan hamnar precis i liv med fogen på golvet och dörrarna 20mm innanför.
Ta detta i beaktning när ni ska försöka få brunnen centrerad och glöm inte räkna på för 15 plyfa, 13 gips samt 15 fix/platta och sen ytterligare då 400mm till centrum om ni ska ha en 800x800 dusch.
Det är lätt och räkna 400 från reglarna och missa allt som ska på innan man hamnar på färdigt mått. ;)
Brukar säga till rörläggaren att brunnen då ska sitta 440x440 från reglarna.

Lister sluter aldrig helt tätt men det ska inte behövas med korrekt fall. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.