Köpte radhus för några år sen, fasaden är i ganska gott skick men fönstrena är lite slitna utvändigt. Det är vridfönster men vad jag kan se saknas kitt, det är en dropplist nedtill och trälister på sidorna (se bilder). Sista bilden är på badrumsfönster som är mindre, men snarlik konstruktion.

Borde jag skrapa och slipa hela karmen och bågen? Slipa listerna eller byta ut dem helt och hållet? Är det enklast att slipa med slipmaskin isåfall? Sen antar jag att det är olja, grunda och sedan måla. Fasaden är målad med akryl, är det något som påverkar val av färg även till fönstrena?

Känner mig lite lost i detta, uppskattar tips och råd!
 
  • Närbild av ett slitet fönsterhörn med skadad trälist och avsaknad av kitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet vridfönster på ett radhus med flagnande färg på träkarmar, en dropplist nedtill och ett Sector Alarm-klistermärke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet vridfönster på radhus med synliga skador och saknad kittning vid trälister och dropplist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett delvis slitet vridfönster på ett radhus med synlig tralist och dropplist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utvändigt hörn av ett vridfönster på ett radhus med synliga slitna trälister och en dropplist, behöver underhåll och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle skrapa bort det lösa och måla med linoljefärg
 
Trälisten som ser sliten ut och någon försökt nödlaga med en stor skruv är enklast att byta.
Får ses som närmast förbrukningsvara som dom är behandlade från fabrik.
Sitter nog en gummilist bakom mot fönstret.

Byt list och gummi om det behövs.
Jag föredrar linoljefärg men finns kanske moderna färgsystem som fungerar också.
Jag skulle låtit listerna stå i linolja länge innan målning och montering.
 
  • Gilla
Jesper Nord
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.