Hej, håller på med ett litet evighetsprojekt och har nu kommit till steget att det är dags att fundera på hur jag bäst skapar en balkong ovanpå glasverandan.

Taket är låglutande: Ca 5 grader i en riktning och 3 grader i en annan -(det blir så om man är korkad nog att inte göra utbyggnaden precis dubbelt så bred som den är djup #rookiemistake).

Bifogar två bilder, en uppfifrån som visar hur taket lutar (hur vatten förväntas rinna av) och jag vill ju förstås undvika att vatten stoppas upp i onödan.

De diagonala svarta linjerna visar var taklutningen ändras och det känns intuitivt fel att ha reglar så går över dessa "åsar".

Vi vill också att själva balkongtrallen blir så osynlig som möjligt (typ reglar dolda bakom stolparna till räcket).

Alla tips är varmt välkomna
 
  • 3D-rendering av en glasveranda med rött träpanel och stora fönster, toppad av en balkong med vitt räcke. Mått: 4415 mm i längd, 2837 mm i djup och 2710 mm i höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över taklutning på låglutande balkong ovanpå glasveranda, med blå pilar som indikerar riktningen på vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Lite onödigt komplicerat att bygga ett kuverttak bara för att dölja det helt kan jag tycka men.

Måste höjden hållas ner maximalt kommer jag inte en bättre lösning än att lägga reglarna från långsidan rakt in och sedan göra individuella klossar/kilar som stöd där taket lutar åt fel hål, tänk på att inte göra dom för små för takets skull.
Har du mycket höjd att spela på kanske du kan nyttja terassfötter för att enkelt väga in allt och samtidigt inte stoppa vattnet någonstans.
 
  • Gilla
Eriwet
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Lite onödigt komplicerat att bygga ett kuverttak bara för att dölja det helt kan jag tycka men.
Det kan man ju tycka. Det har ju onekligen blivit en del extrajobb och lite extra kostnad, men det blir definitivt snyggare dels från de sidor som vi oftast ser utbyggnaden, men framför allt innertaket. Det hade kanske gått att göra snyggt på enklare sätt, men vi är mycket nöjda som det blev nu.

Tackar för tipsen, det är i linje med hur jag har tänkt själv, men alltid värdefullt att få höra det från någon annan.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Grannen har en liknande situation som du. De har lagt en tunn trall i fyrkantiga sektioner på taket, för att lätt kunna lyfta och rengöra. Sedan har de som du (ritat) valt att bygga ett rejält räcke som enda fasta konstruktion. Trallen har kilar i trä under sig för att bli plan (den är numrerad så att det skall vara lätt att lägga rätt efter städning också).
 
  • Gilla
Eriwet
  • Laddar…
Rickard.
Är det öppet och snyggt underifrån så har ni inte dolt det som jag antydde och är ni nöjda där så är det väl helt rätt lösning!

Det man kan göra är att "bredda valmningen" så du får en mycket bredare platt del och kortare och brantare sidodel, blir lite "amerikanskt veranda" av det tills trallen och räcket är på plats. Jag påstår INTE att det är snyggare eller bättre på något sätt men det är I alla fall lite lättare att bygga trall på utan att förlora takfoten runt om.
 
  • Gilla
Eriwet
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är det öppet och snyggt underifrån så har ni inte dolt det som jag antydde och är ni nöjda där så är det väl helt rätt lösning!

Det man kan göra är att "bredda valmningen" så du får en mycket bredare platt del och kortare och brantare sidodel, blir lite "amerikanskt veranda" av det tills trallen och räcket är på plats. Jag påstår INTE att det är snyggare eller bättre på något sätt men det är I alla fall lite lättare att bygga trall på utan att förlora takfoten runt om.
lite sent bara, taket är redan på plats, men jag förstår hur du tänker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.