Halloj.
Jag har beställt och fått nya fönster från Menta fönster men har lite beslutsångest. Karmtjockleken (heter det så) är på gamla fönstren ca 95mm men på de nya 70mm. Antingen monteras de nya i liv med innerväggen som det gamla vilket skulle innebära 25mm djupare utvändig salning, eller montera i samma utvändiga djup som gamla fönstren vilket då skulle innebära en salning invändigt på ca 25mm. Mindre jobb att sätta dom i liv med innerväggen, men kommer dom för "djupt" sett utifrån?
 
Här hemma har en del 10 cm utvändig salning efter tilläggsisolering, tror det bli snyggst för dig att sätta dem i linje med innervägg.
 
I trähus liva med fasad, i stenhus 10cm in. Brukar vara så på de flesta hus! Om inte tilläggsisolerat utan att flytta ut fönster. Djupa smygar invändigt e alltid praktiskt o snyggt.
 
Om du kan montera dem snyggt mot de befintliga invändiga salningarna blir väl det enklast, snyggast och billigast.
Att fylla på med en 25 mm list utvändigt är ju en baggis.

Men det beror ju naturligtvis på hur det ser ut efter demonteringen av de gamla fönstren.
Hur mycket av gamla foder och salningar som finns kvar osv.

Det kommer att se bra ut utifrån.
Ta en kvällspromenad och se hur det ser ut i omgivningarna.
Det är numera mycket vanligt att man inte sätter fönstren i liv med ytterpanelen.
 
Jag köpte fönster därifrån tidigare till mitt förra hus. Vad än du gör så skumma inte fönstren. Dreva ist....
 
S
japp dreva. inget skum
 
gubblurven skrev:
Jag köpte fönster därifrån tidigare till mitt förra hus. Vad än du gör så skumma inte fönstren. Dreva ist....
Förklara gärna! Varför ska man inte skumma just dessa fönster?
 
gubblurven skrev:
Jag köpte fönster därifrån tidigare till mitt förra hus. Vad än du gör så skumma inte fönstren. Dreva ist....
Det här var en tydlig uppmaning!
Skulle gärna läsa vilka skäl som ligger bakom...
jag är själv i fönsterbytartagen och läst, sett och blivit rekommenderad skum.
 
Myrrdin skrev:
Det här var en tydlig uppmaning!
Skulle gärna läsa vilka skäl som ligger bakom...
jag är själv i fönsterbytartagen och läst, sett och blivit rekommenderad skum.
Instämmer!
Har i vinter monterat åtta kompositfönster, från Kaerrman visserligen, med skum, och med utmärkt resultat.

Så fram med motiveringen nu!
 
Skum expanderar och kan trycka ihop karmen.
Jag har monterat en ytterdörr med skum men då lag jag tjock kartong mellan dörrbladet och karmen så karmen skulle hålla sig rak.

Dörren sitter VÄLDIGT stadigt.

protte
 
Ett modernt skum expanderar näst intill ingenting efter den är sprutad på plats. Kanske om man går på de billigaste skummen kan det fortsätta under härdningen och få dom symptomen. Har bara använt billigskummen ett fåtal gånger. Rekommenderar tec7 helårsskum.
 
Expansionen hanteras väl genom att skumma med måtta och försiktighet och är ju som jag förstått en av skälen till varför skum bör användas. Expansion ger god utfyllnad, stabilitet och isolering.
 
Nackdel med skum är att man inte kan justera något i efterhand om det visar sig behövas.
T.ex. Elitfönster anger att skum inte ska användas.
Av denna orsaken så unviker jag även att fästa smyg/foder i karmen.
 
Jag skummar alla mina fönster och dörrar men jag vet oxå vad skum kan ställa till med.
Jag använder två sorters skum till dörrar använder jag ett flexibelt skum som inte hårdnar som vanligt skum gör. Detta skum är mycket dyrare men gör efterjustering möjlig och sväller väldigt lite. Till fönster (vrid och fasta) använder jag precisionsskum som hårdnar men sväller ganska lite. Sen är det faktiskt väldigt beroende på väderlek hur skum sväller, man skall ju egentligen "vattna" ytorna innan men vem gör det ? En varm sommardag med hög luftfuktighet sväller skummet ganska mycket medans en vinterdag med låg luftfuktighet sväller det lite.
Så skumma gärna fönster och dörrar men med eftertanke.
 
Skummat fönster från menta-fönster med både Sika, Tremco, Byggmax och BilTema-skum...inga problem med något av dem. Om man inte skummar som en dåre... enklaste är att köpa en fogskumspistol från Biltema för 99kr, och skum för pistol. Enkel styrning och lätt att lägga på lagom mängd skum.

Varför lägga fuktkänsligt drev mot ett komlplett fuktokänsligt fönster??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.