Vi är nyblivna husägare i färd med att möblera och inreda vårt nya hem. Vardagsrummet på bilderna nedan har varit en funderare för oss där det finns flera tänkbara alternativ. Ni här på forumet brukar vara kreativa och idérika, därför hör vi gärna hur ni skulle ha möblerat rummet!
Ljus vardagsrum, leksaker på golvet, modern kamin, soffa, flyttkartonger, två vita stolar, spegel, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså den här hörnan runt braskaminen som ska inredas. Rummet intill vänster är just nu ett TV-rum.
Inomhus vardagsrum, kamin, golvlampa, Rocky affisch, fönster, leksaker, stolar, modernt inredning, ljust och luftigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt vardagsrum med öppen planlösning, leksaker på golvet, braskamin, ljus inredning och utsikt till snö utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av lägenhet: vardagsrum, hall, WC/dusch, entré. Planskiss, inredningsdetaljer, stiliserad layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild på planlösningen också för bättre uppfattning av rummet. Ur bild men sammanhängande med vardagsrummet är köket med öppen planlösning.

Vår tanke har hittills varit att försöka placera soffor eller fåtöljer så att man i sällskap kan sitta vänd mot varandra och samtidigt se braskaminen. Dock är vardagsrummet samtidigt en passage till TV-rummet så om för mycket eller för stora möbler placeras mitt i rummet så kan det leda till att vardagsrummet upplevs trångt. En avvägning behövs med andra ord.
 
BirgitS
Lätta fåtöljer som går att flytta runt efter behov verkar ju bra under de förutsättningarna. Då kan man ha många samlade runt ett större eller två mindre soffbord när man har gäster, flytta fram 2 st till kaminen om man bara ska sitta och mysa där själva en kväll och annars flytta dem mot fönstren så de kommer mer ur vägen.

Med en lätt fåtölj menar jag något som är bekvämt att sitta i utan att bli tung eller otymplig. Nu har jag ingen aning om hur Ikeas fåtöljer känns att sitta i men Ekenäset, Poäng eller Remsta är exempel på den typen.

Men visst kan man utgå från en soffa längs en av väggarna och komplettera den med lätta fåtöljer.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lätta fåtöljer som går att flytta runt efter behov verkar ju bra under de förutsättningarna. Då kan man ha många samlade runt ett större eller två mindre soffbord när man har gäster, flytta fram 2 st till kaminen om man bara ska sitta och mysa där själva en kväll och annars flytta dem mot fönstren så de kommer mer ur vägen.

Med en lätt fåtölj menar jag något som är bekvämt att sitta i utan att bli tung eller otymplig. Nu har jag ingen aning om hur Ikeas fåtöljer känns att sitta i men Ekenäset, Poäng eller Remsta är exempel på den typen.

Men visst kan man utgå från en soffa längs en av väggarna och komplettera den med lätta fåtöljer.
Det var en bra idé! Jag har tidigare fastnat i tanken på möbler som mer eller mindre står kvar där man ställer dem, men möbler som man lätt kan flytta kan vara till nytta här. Då kan man ju som du säger lätt möblera rummet efter behov om gäster kommer och fler sittplatser behövs.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.