Hej, har precis spikat designen för mitt tilltänkta badrum. När jag stod och bilade betong idag så blev jag lite fundersam över bästa/lämpligaste placering för golvbrunnen, min nuvarande tanke är halvvägs in under trappsteg 1, som sedan avgränsar till ett inspektionsgaller ovanför, dock så får jag då dra ett skarvrör till badkaret för att nå fram till brunnen.. är detta "tillåtet" eller måste brunnen vara under badkaret?

hur hade ni gjort?? 2 brunnar?

forslag34.jpg

MVH: Marcus
 
Det går alldeles utmärkt att göra så. Jag hade gjort så, eller snarare lagt brunnen precis innanför ett galler i det första sättsteget. Då slipper man se brunnen, och får en bra ventilation genom sagda galler.
 
jon_h skrev:
Det går alldeles utmärkt att göra så. Jag hade gjort så, eller snarare lagt brunnen precis innanför ett galler i det första sättsteget. Då slipper man se brunnen, och får en bra ventilation genom sagda galler.
Skönt, då var jag inte helt ute o cykla då. Gallret i sättsteget hade jag redan räknat med att ha där oavsett, det finns inte många andra ställen att ha det på, men golvbrunnen var jag osäker på, personligen så tycker jag inte att en golvbrunn i sig stör så mycket, kan tom va rätt snyggt ibland, men inte med ett 40mm avloppsrör i.. och inte helller om man bara ser hälften av gallret..

Det får bli som du sa... galler och sedan golvbrunn precis innanför så den ej syns! - Då behöver jag inte ha någon mer brunn (än den i duschen) mao?`

MVH: Marcus
 
Nej, inte mer än den i duschen och den bakom gallret. Det blir strålande.
 
Hemmakatten
Men brunnen i duschen skulle jag inte ha i mitten. Det är inget skönt att stå på. Varför inte ha en brunn av typ unidrain, antingen en långsmal på kortväggen till vänster innanför duschdörren. Det blir mycket enklare med fallet också. Eller så kan man ha en hörnbrunn i övre hörnan till vänster.
 
Jag brukar lägga brunnarna så nära hörnet man kan enligt VVS-branschens branschregler, det vill säga 200 millimeter från vägg. Unidrainbrunnarna och de andra av samma typ är lite problematiska i dagsläget, när det inte finns några typgodkända konstruktioner för anslutning av tätskikt. Det är en ren djungel kring var ansvaret ligger kring dessa.
 
Jo en unidrain skulle sitta fint.. men som jag läst ang godkännanden samt det höga priset och även att jag personligen inte tycker att en vanlig kvadratisk brunn är så ful heller så lutar det år en vanlig.. dock så kommer jag sätta den så långt från där man står som möjligt.

En fråga till föresten ang. duschen, var skulle ni placerat armaturen? Långväggen (mittemot dörren) eller kortväggen till vä. i bild?? Min tanke var kortväggen till vä, men fick tipps om långväggen?? detta inverkar ju också på brunnsplaceringen...

MVH: Marcus
 
Jag skulle placerat den på väggen till vänster, alltså den vägg som vetter mot toaletten.
 
jon_h skrev:
Jag skulle placerat den på väggen till vänster, alltså den vägg som vetter mot toaletten.
Precis, min tanke också, fick dock tipps om att man vill ha mest plats åt sidorna, men jag tror nog att jag vill ha utrymmet bakåt.. då blir det som jag tänkt...

MVH: mac
 
Om jag får åsikta hade jag sattit den i hörnet...
/
 
bara en fråga ang. badkarsbrunn ... får man inte koppla badkaret som man gör med en handfatt? bara en vattenlås och sen tätt till avloppsstammen? Måste det finnas en öppen avlopp täckt med galler som kan samla skräpp , skapa översvämningar och kräva tillsyn? Så tokigt opraktisk när man nu bygger in badkaret. Man är van att se brunngaller under badkar men finns det ingen bättre lösning eller åtminstånde en logisk förklaring "varför"? Finns det regler som säger att man inte får koppla badkar med tätt anslutning direkt till stammen? Eller är det tekniskt omöjligt? Vet inget om vvs ... och skulle gärna vilja veta orsaken till en så ( i mina ögon) krånglig lösning. Det kommer ju att finnas en golvbrunn i duschen som kan ta hand om spil och översvämningar ...
gaia
 
gaia skrev:
bara en fråga ang. badkarsbrunn ... får man inte koppla badkaret som man gör med en handfatt? bara en vattenlås och sen tätt till avloppsstammen? Måste det finnas en öppen avlopp täckt med galler som kan samla skräpp , skapa översvämningar och kräva tillsyn? Så tokigt opraktisk när man nu bygger in badkaret. Man är van att se brunngaller under badkar men finns det ingen bättre lösning eller åtminstånde en logisk förklaring "varför"? Finns det regler som säger att man inte får koppla badkar med tätt anslutning direkt till stammen? Eller är det tekniskt omöjligt? Vet inget om vvs ... och skulle gärna vilja veta orsaken till en så ( i mina ögon) krånglig lösning. Det kommer ju att finnas en golvbrunn i duschen som kan ta hand om spil och översvämningar ...
gaia
Om jag minns rätt så var det väl helt ok att göra så om badkaret har bräddavlopp?? I mitt fall dock så behöver jag ändå ventilation så ett galler blir det hur som hellst..

MVH: Marcus
 
Beatrix skrev:
Om jag får åsikta hade jag sattit den i hörnet...
/
Det var en tanke jag hade också.. men det såg skummt ut på nått sätt då duschen är avlång till formen...

MVH: Marcus
 
Kom på en sak till ang. golvbrunnen, gäller 20cm från vägg även de "falska" väggar som är uppbyggda ovanpå tätskiktet??

//Mac

Edit: kom på svaret på min egen fråga tror jag, det borde inte gälla väggar ovan tätskikt iom att då skulle min placering av golvbrunnen innanför trappsteget vara närnmare "vägg" än 20cm??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.