Hejsan.. har stött på ett problem...

1221806095_resized.jpg

Jag håller på att spackla taket i blivande badrummer när jag stötte på en fundering.. jag tänker mig kakel på "väggsnutten" som spottarna sitter på.. hur gör man då med övergången mellan det sänkta taket och det utgående "hörnet" som blir till kaklet? Fungerar ett vanligt "kakelhörn" a'la kvartsstav, eller bör´jag sätta ett gipshörn och spackla in och sedan köra mjukfog mellan kakel och taket?

Vad tycker ni?

MVH: Marcus
 
HEj

Jag hade kört med ett vanligt hörnlist, franför allt om du kör med vitt kakel så tycker jag det blir riktigt snygt med en vit hörnlist.

Emil
 
Det blir nog en sån lösning. - Men beslutade att även sätta ett plåthörn (gipshörn) först, blir så svårt att få ett rakt hörn annars... då kan jag spackla in hörnet rakt och sedan sätta kaklet med hörnlist mot denna sen...

MVH: Marcus
 
Jag har gjort en del utvändiga hörn genom at tskära kakelplattorna i 45 grader och fylla med vanlig fog i hörnet. Tyckte de blev ganska bra (och billigt :) kräver förstås en kakelsåg.
 
Jo, på vanliga hörn är det ju en lösning, men här är det tal om övergången mellan tak och vägg, alltså rollat tak och kakel..

MVH: Marcus
 
Det finns numera ett riktigt bra sortiment av kakellister, inte bara de traditionella vita plastlisterna. Titta på en rak, platt metalllist. Den ger ca 10 mm list på ena sidan och på den andra bara 2mm så du kan välja hur synlig metallen ska bli från fram- eller undersidan. De är riktigt snygga och finns i massor av varianter. Listen geras så du får en snygg inramning.
 
MC-HiTech skrev:
Det finns numera ett riktigt bra sortiment av kakellister, inte bara de traditionella vita plastlisterna. Titta på en rak, platt metalllist. Den ger ca 10 mm list på ena sidan och på den andra bara 2mm så du kan välja hur synlig metallen ska bli från fram- eller undersidan. De är riktigt snygga och finns i massor av varianter. Listen geras så du får en snygg inramning.
Tack för tippset, skall seom jag hittar nått!

MVH: Marcus
 
Vad tänkte du använda för spackel att spackla in påthörnan med?
 
sjs skrev:
Vad tänkte du använda för spackel att spackla in påthörnan med?
Den är redan inspacklad, och jag tror jag vet varför du undrar och kan därför lugna dig med att jag använt gips- och cementbundet spackel överallt utom i taket som ska målas, kaklet bör sitta kvar mao =)

MVH: Marcus
 
Jag har likadant i mitt badrum. Jag fundera ocså på kakel list, men efter som det inte blir nån kakel list på den lodräta delen där väggen viker x antal grader, så hoppa jag kakel list för att få mer sumetri.

jag har lagt kaklet med fabriks kanten nedåt & fyllt med fog (jag har vitt tak & kör med vit fog. Inte ljus grå, utan VIT forg (var lite svår o fåtag på))

ska se om jag hittar en bild
 
JA! Bild vill vi (jag) ha! - Har varit inne på denna lösning själv innan just för att jag inte vet hur jag ska lösa snittet vid kanterna där hörnen "möter varandra" liksom...

Hitar du bild så vore det kanon!

MVH: Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.