Hej,

Vi ska bygga stor mediamöbel och vill ha kabeldragningen för el och nätverk så dold som möjligt. Dvs helst inga synliga sladdar till el- eller nätverksuttag brevid. Och jag vill koppla belysningen (spotlights) till en strömbrytare på samma vägg som mediamöbeln.

Finns det flera olika sätt man kan lösa detta på? Min tanke är att montera ett nytt helt infällt uttag för el och nätverk på lämplig plats (dvs där man vill ha in el+internet via öppning i baksidan på möbeln), och där ena uttaget kopplas till strömbrytare och dedikeras för belysning. TV-bänken kommer bestå av 3 st IKEA Metod-stommar, och stommen framför uttaget kommer ha en lucka för enkel åtkomst. Denna del av väggen är betong. (Dom yttersta 70 cm till vänster är gips, se streckad linje i illustration.)

Skulle det funka? Eller är det ett för stort jobb att dra kablar och montera infällda uttag i betongvägg? Dvs kostar det flera tusen mer?

Alternativt kan jag acceptera att uttagen hamnar längre till vänster, dvs på gipsväggen (men fortfarande bakom tv-bänken).

Och som sista alternativ, som jag ser det, är att använda uttagen till höger som dom är, och dra kablar längs väggen in i möbeln. Men hur får man då belysningen kopplad till lampknappen?

Se bifogad illustration. Vare sig skala eller placering är exakt. Mitt huvudalternativ för placeringen är markerat med den gröna ovalen med texten“Alt 1”, medan det andra alternativet är en gul oval med texten “Alt 2”. Alternativ 3 har jag inte ritat ut.

Jag ska naturligtvis prata med en elektriker också (jag ska inte fippla med elen själv). Men vill vara någorlunda påläst på alternativen innan.


Plansritning över ett vardagsrum med tv, tv-bänk, eluttag, strömbrytare och internetanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det mellanrum mellan möbel och vägg på nån cm? Isåfall rakt ner med en kabellist, sen löst fram till elen och internet. Jag gillar inte synliga kablar så jag gömmer det som går i kabellister 😉
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Finns det mellanrum mellan möbel och vägg på nån cm? Isåfall rakt ner med en kabellist, sen löst fram till elen och internet.
På baksidan? Nix, möbeln kommer vara helt dikt an väggen och förankrad i väggen.

Dock kommer möbeln stå på ben som är högre än golvlisten, så man kan låta kablarna gå ovanpå golvlisten antar jag.
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag gillar inte synliga kablar så jag gömmer det som går i kabellister 😉
Nä, samma här! 😄
 
Jag kom på en bättre lösning för belysningen. Vet inte varför jag var helt insnöad på att den kabeln måste komma underifrån. Man bör väl kunna dra en kabel från lamp-uttaget i taket, längs väggen högst upp i taket, och sen in ovanpå möbeln och in genom ett uppborrat hål högst upp. Sen kan jag sätta transformatorn högst upp längst in på ett hyllplan.
 
B BostadsBubbel skrev:
På baksidan? Nix, möbeln kommer vara helt dikt an väggen och förankrad i väggen.

Dock kommer möbeln stå på ben som är högre än golvlisten, så man kan låta kablarna gå ovanpå golvlisten antar jag.

Nä, samma här! 😄
Jag gör hål i mina bokhyllor och möbler för att dra kablar igenom. Helt ok om hålen är symmetriska och snygga 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.