Vi har hittat en tomt som vi väldigt gärna vill bygga på. Den ligger bara 1,4 km från mitt jobb och nu pendlar jag 7,5 mil om dagen, så det skulle göra skillnad! Dessutom är det en tomt och ett läge helt i vår smak och som kanske inte är så lätt att få tag på. Tomten ägs av Hjältevadshus, som vi även tycker har fina hus (speciellt då Sjögården ;) ). Eftersom mina efterforskningar visar att Hjältevadshus är bra och seriösa så innebär inte den biten några problem :) ).

I tisdags var vi och pratade med hussäljaren och fick en produktionskostnadskalkyl på Vårt Hus, d v s Sjögården med våra tillval, inklusive tomt, va mm. Den hamnade på lite drygt 2,6 miljoner. Och då ingår inte garaget som vi tänkt köpa från annat håll och montera själva. Så 2,7 miljoner blir det totalt. Vilket vi aldrig har råd med!

Idag har så banken fått säga sitt och “domen” lyder att vi har 2,4 miljoner att röra oss med. Så vad gör vi? Som vi ser det finns följande alternativ:

1. Frågar Hjältevadshus vad vi får för 2,4 miljoner (det har vi redan gjort, men inte fått svar på än!). I det här fallet lär det bli en helt annan hustyp, utan det förhöjda väggliv som vi är så förtjusta i…

2. Lägger ner planerna på att bygga nu, utan väntar istället tills vi (kanske någon gång…) har råd att bygga precis det vi vill ha, där vi vill ha det.

3. Letar efter en annan husfabrikant som har en hyfsad tomt och kan bygga “Vårt hus” inom den ekonomiska ramen.

4. Försöker hitta en privat tomt där vi vill bo och tar in anbud från olika hustillverkare.

5. Skippar den inredda övervåningen som vi visserligen inte tänkt oss från början. Vi både vill och skulle kunna inreda själva, men har tyvärr inte tiden, plus att vi känner att vi behöver den ganska omgående eftersom vi har tre barn. Men visst skulle det gå med lite god vilja!

6. Eller det som just nu är mest frestande; Prutar lite på huset och lite hos banken och får det vi vill ha för det vi kan betala (lär ju dock tyvärr inte hända!).

Hur skulle ni tänka ???
 
Hej!

Vi skulle avvakta hur roligt det än är att bygga. Att dra ner på sina krav är inte kul man betalar ju ändå mycket pengar och får man då inte det man vill ha känns det som det kvittar. Men hoppas att det löser sig!!!! ;)
 
Min åsikt:

1. Inte så bra att BÖRJA med att överge sina drömplaner.

2. Låter rimligt såvida ni inte, av något skäl, känner er tvugna att flytta just nu.

3. Kan ni hitta en annan fabrikant med ett "paket" som ni gillar och har råd med så borde ju detta vara bättre även om ni fick låna mer av banken (vcarför betala mer än nödvändigt?)

4. Låter som den bästa iden, med egen tomt slipper man tillverkarnas marginaler på tomtpriset (köp dock inte en för dyr tomt så att ni hamnar i en liknande situation igen).

5. Om budgeten är så stram, tror ni att ni kan ordna till övervåningen inom rimlig tid (det kostar ju trots allt en del även när man "gör själv"). Låter ju onekligen lite trångt att bo fem personer på ett plan (såvida det inte är väldigt stort ;) )

6. Ingen bra plan, har banken sagt 2,4 bör man nog fundera innan man försöker övertala dem till högre belopp...dystrare tider kan komma och det är inte kul med för små marginaler...

Alter ego
 
Allt är naturligtvis ett tyckande ... ;) men gillar ni tomten & huset och räknar med att huset ligger så bra till att det går att sälja utan förlust behöver alternativet med oinredd övervåning inte vara dumt. Att spara in på inredning som är lätt att byta upp sig med senare behöver heller inte vara fel. Du vinner mycket tid (som kommer barnen till gott!) med att förkorta den långa (och dyra) arbetsrestiden. Det andra alternativet - billigare hustyp - kan också vara bra.

Visst förstår jag många härinne som drömmer om det ultimata ... men jag är på väg att äntligen bygga (så småningom) och då blir det mitt femte hus ... ;D - alla mina hus har varit 'lyckosamma' även om de inte precis överensstämt med vad jag då önskat mig!
 
Nu har vi funderat lite till över natten, och kommit på att man kanske skulle kunna spara lite här och lite där, t ex känns det inte så viktigt att ha ett Ballingslövskök (visst är de fina :), men kanske inte prisvärda när man har en begränsad budget). Vi känner flera som har IKEA-kök och som är väldigt nöjda med dem. Fast det är klart, några 300 000 sparar ju inte det :-/ ). Tillval hade vi inte så mycket så där finns inte massor att spara.

Centraldammsugare ska vi ha (med både hundar, katter och tre barn är det något jag har saknat!) samt vedspis i köket. Den skaffar vi dock själva, men det ska ju förberedas för den.

Med att pruta på banken menade jag föresten att förhandla oss till en lägre ränta så att vi kan låna lite mer pengar till samma månadskostnad!
 
Vi har gått på alternativ 4, och har man den möjligheten så är nog det att föredra. Man märker att man helt plötsligt är ett hett villebråd bland hustillverkarna nu när man har en egen tomt att bygga på. Borde innebära att det går att få ner priset tycker man (vi har inte kommit så långt än dock).
 
Även i detta fall håller jag helt med yonna ;) :)

Efter att ha varit i nästan exakt samma situation som dig så kan jag berätta lite hur vi till slut gjorde. Jag som alltid sagt att vi kommer aldrig att bygga nytt, pga. att vi inte kommer att ha råd/prioritera att lägga så mycket pengar som det skulle kosta med ett sånt hus som vi absolut ville ha som såg ut så och så och så och hade det och det och det...... fann av en händelse den perfekta tomten för oss med ett perfekt läge för att slippa pendling och attraktiv placering, utmärkt väderstrecksplacering, storlek och dessutom vid en perfekt tidpunkt (bägge barnen skulle börja skolan året efter) och den tomten "ägdes" av Ä-hus, dvs. vi var tvungna att välja ur deras sortiment om vi ville bygga på den tomten ;)

Jahaaja, det var ju inte det huset som var "vårt drömhus", men efter mycket funderande fram och tillbaka så bor vi nu i ett Ä-hus som vi trivs förträffligt i, jag är fortfarande med här på forumet och tycker det är kul att se och höra om alla superfina hus som många bygger MEN det förringar inte värdet av det hus jag själv bor i, "totallösningen" är utmärkt även om själva huset inte ser exakt ut som det gjorde i mina drömmar ;)

Det som är viktigast, tycker jag, är läget, läget och åter läget på tomten, det är omöjligt att förändra i efterhand samt att ni väljer ett hus som är tillräckligt stort för familjen från start, det är iof. inte "omöjligt" att förändra storleken MEN det är dyrt att bygga ut i efterhand.
Nåt som man däremot lätt kan förändra efterhand som ekonomin tillåter är standarden i huset.

Det ger en mycket stor tillfredställelse att ha barnens skola på vägen till/från jobbet där restiden dessutom inte tar mer än 3-5min i anspråk från "dörr till dörr" för oss båda, affären ett stenkast hemifrån, lugn och säker miljö för barnen, aktiviteter för barnen inom gångavstånd, attraktivt läge på huset vilket gör det lättsålt oavsett tillverkare osv osv. och allt detta varje dag, vilket som sagt kommer barnen och inte minst oss allihop som familj tillgodo i mycket större utsträckning än de detaljer som vi "tvingades" avstå från skulle ha gjort.
Jag vill inte med detta säga att ni ska skippa alla era drömmar MEN drömmar kan förändras och de nya kan visa sig vara väl så bra ;) men till "syvende och sist" så är det bara ni som kan göra prioriteringarna i Er familj.

Bifogar en, i mitt tycke, läs/tänkvärd tråd som berör ämnet i allra högsta grad och där alla tyckanden finns representerade ;)
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1075380516;start=

MVH och Lycka till/Christina.
 
Först vill jag tacka för alla kloka svar jag har fått. Det är tur att man har er :D.

Och så kommer en rapport om vartåt det lutar i nuläget.

Vi kom fram till att eftersom vi nu bor rätt bra i 4 r o k på 101 kvadrat så skulle vi definitivt kunna göra det i 4 r o k på 96,8 kvadrat i vårt nya hus, medan vi själva fixar övervåningen. Då kan det få ta den tid det tar. Om inte annat så finns det ju gott om förvaringsutrymme för allt det där man av någon anledning har, men inte vill ha i bortadsutrymmet ;D.

Problemet var bara att "vårt hus" bara hade 1 sovrum nere, med möjlighet att utöka med ett till. Så vi (nåja, jag!) började leta alternativa planlösningar och hittade en tilltalande, med tre sovrum, i ett enplanshus med samma mått. Så just nu känns det som om vi komer att satsa på det. Även sedan vi har inrett uppe vet jag att vi hellre har fler små rum än färre stora, och skulle man ändra sig är det lätt att i efterhand ta bort ett par väggar och få i stort sett den ursprungliga planlösningen!

Dessutom visade det sig att vår säljare hade fått med en nolla för mycket i en av utgiftsposterna; 15 000:- hade blivit 150 000:-, så där "vann" vi ju 135 000:- på ett bräde (d v s ett riktigt hyfsat garage ;) ).

Håll gärna tummarna för oss på torsdag när jag ska träffa säljaren och få vår produktionskostnadskalkyl, och sedan efter det banken!

En liten tumme till behöver jag och det är för att min man ska våga... Han är av den lite försiktigare typen i såna här sammanhang och får hjärtklappning av den stora summan :-/ :-*.
 
För den som är intresserad kan jag berätta hur det med alla sannolikhet kommer att bli. Vi kommer att bygga huset! Det blir ett Sjögården, men planlösningen nere blir den som finns i Oxeln (www.hjaltevadshus.se för den som vill titta!).

Vi sparar en del pengar på att skippa takkupan på baksidan uppe. Den ger tre stora fönster i badrummet och där tycker vi att det blir i stort sett lika bra med takfönster. I alla fall när man tänker på att man sparar 60 000:- på det ;). Det som fördyrar lite är att vi ska ha vedspis. Den får vi skaffa och sätta in själva, Hjältevadshus ser bara till att det finns plats för rökkanalen. Köket har vi också ritat om för det blev för mesigt med Hjältevads lösning, eftersom det gick bort en del utrymme för vedspisen.

Apropå vedspis så måste jag förresten tala om säljarens reaktion "Ni ska alltså ha en fungerande vedspis? Det har vi nog aldrig satt in, bara några stycken som inte var till för att elda i." Hm, jag förstår mig inte på folk :D.

Vi har inte skrivit på något ännu, men när vi har det blir det nog en liten hushemsida!
 
Gratulerar!

Bra att det verkar lösa sig...

Alter ego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.