Skall renovera badrummet. Men lutningen i denna fyrkant är inte den bästa. Skulle ni ta bort"fyrkanten" och försöka luta ner området när mattan är borta? Eller behålla fyrkanten och försöka "slipa" ner golvspånskivan så det rinner ner bättre:/
 
  • Duschrum med blommigt draperi, grå matta, silverfärgad duschslang och golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger mattläggaren?
 
BirgitS
M Mariette B skrev:
Skall renovera badrummet. Men lutningen i denna fyrkant är inte den bästa. Skulle ni ta bort"fyrkanten" och försöka luta ner området när mattan är borta? Eller behålla fyrkanten och försöka "slipa" ner golvspånskivan så det rinner ner bättre:/
Det vore väl trevligt att slippa en kant som man riskerar att snubbla på. Det finns branschregler som bland annat omfattar golvlutningen inuti och utanför duschen. Jag rekommenderar att du läser om det på GVK:s webbsidor. Beroende på hur gammal golvbrunnen är så kan det finnas krav på att den ska bytas.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger mattläggaren?
Har ingen:/
 
M Mariette B skrev:
Har ingen:/
Ska ni göra allt jobb själva? Lägga matta?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore väl trevligt att slippa en kant som man riskerar att snubbla på. Det finns branschregler som bland annat omfattar golvlutningen inuti och utanför duschen. Jag rekommenderar att du läser om det på GVK:s webbsidor. Beroende på hur gammal golvbrunnen är så kan det finnas krav på att den ska bytas.
Jo jag tänkte det samma faktiskt..Men allt får väl bero på lite hur det ser ut under när mattan är borttagen. Är ju en gammal stuga:/
 
M Mariette B skrev:
Jo jag tänkte det samma faktiskt..Men allt får väl bero på lite hur det ser ut under när mattan är borttagen. Är ju en gammal stuga:/
Vill bara varna att det inte är så enkelt att lägga matta och svetsa. Inget jag skulle försöka mig på själv. Jag har bara byggt 4 badrum med kakel och klinker
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vill bara varna att det inte är så enkelt att lägga matta och svetsa. Inget jag skulle försöka mig på själv. Jag har bara byggt 4 badrum med kakel och klinker
Nä det vågar jag mig inte på. Men att slita ut allt och göra grundarbetet är det jag tänkte göra själv:)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Frågan är väl hur bra mattan sitter på golvspånet i värsta fall blir det ett jäkla jobb att försöka få bort mattan, då kan det gå mycket snabbare att ta bort golvspånet också och då har ni ju fria händer att bygga med bättre fall från grunden.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderar att ni river allt i badrummet som ni har tänkt att göra själva, men även att ni kontaktar en mattläggare som hjälper er att spacklar golvet och lägger mattan ,

de som är är att om ni planerar att byta matta på golvet så rycker även väggen då ni skall ha ett överlapp från vägg ner på golvmatta

hälsningar. Golvläggare
 
D Dublin skrev:
Frågan är väl hur bra mattan sitter på golvspånet i värsta fall blir det ett jäkla jobb att försöka få bort mattan, då kan det gå mycket snabbare att ta bort golvspånet också och då har ni ju fria händer att bygga med bättre fall från grunden.
Sant tyvärr:( Här har man gått i sin enfald och tänkt att mattan/vägg "bara" går att riva ner:/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore väl trevligt att slippa en kant som man riskerar att snubbla på. Det finns branschregler som bland annat omfattar golvlutningen inuti och utanför duschen. Jag rekommenderar att du läser om det på GVK:s webbsidor. Beroende på hur gammal golvbrunnen är så kan det finnas krav på att den ska bytas.
en sån kant är det bästa man kan ha i våtrum.
förstår inte varför alla fastighetsägare bygger med så.
 
Tycker det är en smart grej. Borde va så överallt.
 
O oliven1 skrev:
en sån kant är det bästa man kan ha i våtrum.
förstår inte varför alla fastighetsägare bygger med så.
Antagligen för att om man får en läcka på vattnet till wc eller tvättställ så rinner det inte till golvbrunnen utan över tröskeln till intilliggande rum.
 
B BjörnEng skrev:
Antagligen för att om man får en läcka på vattnet till wc eller tvättställ så rinner det inte till golvbrunnen utan över tröskeln till intilliggande rum.
Kanske finns mer än en brunn ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.