Hej, önskar lite råd om hur ni skulle göra med detta.
Problem - min 13 år gammal Nibe 1245 12kw bergvärmepump har fungerat väl under alla år. För ca 1 år sedan har effekten avtagit och tillsats har kopplats in nästan varje dag. (inte alls första 10 åren). Elementen har behövt luftas ofta sista tiden- som är också ett nytt beteende. Efter mycket felsökning kunde kompressorgas konstateras i elementen.
Det enda möjliga förklaring är att hetgas läcker in i värmebäraren via värmeväxlaren i kondensorn.
Nu till frågan
Ska man
1) byta "hela kyldelen" ca 66 000 + arbete
2) be installatör byta kondensorn och fylla på gas 37 000
3) byta kondensorn själv 7000 med hjälp av en kompis som svetsar 2 kopplingar och därefter få gaspåfyllning 1500 kr

Då pumpen är 13 år gammal så är 1 kanske säkrast men 2 är mer lockande då här skulle man fylla kondensorn med argon så svets miljön blir syrefritt in i kondensorn. Dock har blir det inga garantier då pumpen är gammal
eller 3 där man fixar för under 10 000 men detta blir minst hållbar då vi har inte tillgång til argon

Skulle vara tacksam för alla synpunkter
 
Byter du kyldelen så har du en ny VP med allt och garanti, billigare än en helt ny. Byter du bara växlaren så har du bara en ny växlare, men kvar en gammal 13 år gammal kompressor som kan havirera och kosta upp mot 30 kkr att byta. Så i ditt ställe skulle jag byta kyldelen. Sen finns det en annan sak med, VV-tanken får stryk den med och kan rosta hål i, dåliga svetsar och annat, med pyspunka som följd mellan VV och värme. Inte gratis det heller att byta. Såg nu rea på nätet om ca, men det var en 10 kW.
Så det med byte av något kan vara lite lotteri och schansa. den du nu har, finns inte längre. men lite klenare kyler inte av hålet och kan ge mer än en 12 kW. 10: an är en enlare med mindre lullull i.
Du kan läsa lite här om 10 och 12 kW
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73483.0
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hej Jonaserik,
Tack för svar. Jag håller med att det långsiktiga skulle vara bäst att köpa en hel ny kyldel - eller kanske även byta hela pumpen med varmvattenberedare mm.
Men det tar emot - det är nu efter sådär 10-12 år att dessa investeringar ska betala för sig - de håller minst 20 år sägs det. Vad säger du om alternativ 3 - det blir ju minst 50 000 billigare?
 
A
S skips skrev:
Hej Jonaserik,
Tack för svar. Jag håller med att det långsiktiga skulle vara bäst att köpa en hel ny kyldel - eller kanske även byta hela pumpen med varmvattenberedare mm.
Men det tar emot - det är nu efter sådär 10-12 år att dessa investeringar ska betala för sig - de håller minst 20 år sägs det. Vad säger du om alternativ 3 - det blir ju minst 50 000 billigare?
Bara det inte kommit in vatten i kompressoroljan, du kan göra ett syraprov på oljan.
Nu vet jag inte vad som skiljer mellan din årsmodell och de i dag men kondensorn har normalt sett 4 anslutningar 2 gas och 2 vatten
man bör/skall byta torkare och expansionsventil.
troligtvis har du 2 kg R407c i denna maskin. á 2500.- + moms som riktpris.
en expansionsventil 3000.- + moms

sen är ju växelventiler mm ändå gamla
det går inte att utesluta att kompressorn har tagit stryk så...

ingen svetsning dock utan lödning med fosforkopparlod. Argon behöver det inte vara utan använd kvävgas. eller inte alls. glödskal behöver inte uppträda.
 
Redigerat av moderator:
Hej Electroluxaren, tack för info. Det blev krångligare med tanken om ev. vattenläckage in i kondensorn. Jag har talat med installatör och de berättar att man kollar detta, byta kondensorn, expansionsventil filter. Provtryckar och kör 1 dygn i verkstaden - med all detta så kanske alternativ 2 ser mer lockande ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.