Här är ett förslag jag gärna skulle vilja ha synpunkter på.

Ritningen är på övervåningen på vår 1,5 plans hus. Vita rektangeln i vänstra hörnet är pannan på nedervåningen. En IVT 490. Inte den bästa kanske men det var den som följde med huset. Det ska vara lågtempvattenradiatorer. Golvvärme i badrummet.

Frågor:
1. Ska man dra en eller två slingor? Jag gjorde två på bilden (gula linjerna)

2. Ska man ha ett element i mitten och i så fall hur stort? Utritat i rött.

3. Kan man dra ner alla rören bakom pannan och koppla ihop dessa under. Inkommande vatten kommer precis bredvid pannan på nedervåningen.

4. Hur stort effektbehov ska man beräkna vid 30 graders framledningstemp. Huset har 230mm isolering i väggar, 265 i snedtak och 510 i tak. Ej lösull

5. Vilken sorts rör till varm och kallvatten respektive värmevatten. Ska dras i mellanbjälklaget.

6. På vvs-ritningen för undervåningen står följande: "2x KV2-15 & VV-15 proppas i pannan för framtida inredd övervåning" Vad är förberett? Bara varm och kallvatten eller även värmevatten till radiatorerna?

7. Ska man dra en separat slinga för eventuell vattengolvvärme i badrummet?

Supertacksam för svar
 
  • Rördragning-övervåning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert men provar med några svar ändå:

1) ok med två slingor, undantagsfall kanske 5 rad per slinga kan fungera men bättre med 3-4 per slinga.

2) Storlek på radiator får du anpassa enligt rumsstorleken och eventuella fönster.

3) Gärna nära pannan, men det är kanske inte säkert att det finns något utrymme för att koppla bakom själva pannan, snarare ovanför eller bredvid.

4) Framledningstemepraturen påverkar inte effektbehovet, däremot uteffekten. Behovet styrs av ditt hus och jag skulle gissa på 50-60 W/m2 för ditt hus. Räkna först på rummets behov enligt schablonen, hitta sedan en radiator som passar den effekt du behöver, när framledningstemperaturen är 30 grader (mycket lågt). Normalt anger tillverkarna dT-30 dvs att differensen mellan framledning och rumstemp (grovt räknat) är 30 grader. Du kommer att ligga på dT 8 grader och måste då ha gigantiska radiatorer.

5) Pex, alupex eller någon form av koppar.

6) Som jag tolkar det, tappvatten inte värme.

7) Ja, det är nog klokt.
 
Säkert normalt att räkna på ca 50W/m2 men om du har golvvärme i nedervåningen så kan du gå högre.
Helst ska man ha samma som på nedervåningen, så behöver du ingen schunt för att schunta ner lägre tem till golvvärmen & vinner även mycke COP på det.
 
Stort tack för att ni tog er tid att svara. Jag känner att jag inte fattat helt fel på alla punkter i alla fall.

Pex lär det bli. Är det samma sorts rör förresten till tappvatten som till värmevatten? Eller kommer man få köpa olika sorter?

Nära nu att lägga spån på övervåningen. Ska bli superkul att få ett golv där. Det enda som fattas är just vattenrören.
 
Tror inte det är samma rör, men är osäker.
kanske bara är golv värme som har andra, eller så är det alla radiator rör som ska vara anorlunda när det är PEX (fins nån kombi sort oxå som passar till båda)
 
frebor skrev:
Stort tack för att ni tog er tid att svara. Jag känner att jag inte fattat helt fel på alla punkter i alla fall.

Pex lär det bli. Är det samma sorts rör förresten till tappvatten som till värmevatten? Eller kommer man få köpa olika sorter?

Nära nu att lägga spån på övervåningen. Ska bli superkul att få ett golv där. Det enda som fattas är just vattenrören.
Jag kör med Upnors Combipex, funkar till både tappvatten och värme.
 
Hittade wirsbo combipex rör- i-rör på Rinkaby.

Ska man ha 15, 18 eller 22mm?

Fredrik
 
Normalt är det 15mm (i alla fall om kopparrör) med sådana slingor men med din låga framledningstemp kan det krävas kraftigare. Beror på tryckfall och flöde som behövs för de extra stora radiatorerna. Bäst att du räknar på det. T.ex. "Injustering radiatorsystem" TA handbok nr 3, Tour & Andersson AB 2002 kan vara till hjälp. Sedan ska det passa med raddarnas anslutningar också.
 
Redigerat:
Jag var nog mest okunnig när jag skrev det första inlägget. Jag menar delta 30, inte 30 graders framledningstemp som jag skrev. Som jag förstår tittar man på delta30-raden när man väljer radiatorer och väljer en som motsvarar rummets effektbehov, möjligen korrigerat för om man har fönster eller ej i rummet.

Funkar 15mm då? Är det vanligast?

Ska kolla i litteraturen också som du föreslår
 
Har själv 15mm radisol (svarta plastmantlade kopparrör) till alla värmeslingorna. Bara en bit i badrummet jag skarvade med kromat rör till radiatorn där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.