Vill gärna få lite ideér på hur ni skulle gjort med detta snedtak och bjälkar. Bilden är från gamla ägaren och det skall in nytt golv och färg etc.

Skall man måla bjälkarna i vitt som taket eller vad blir bäst? Vill ha en modern look. Kanske belysning med spott från bjälke upp mot tak?
 
  • korridor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle måla hela taket vitt och ha kvar de mörka takbjälkarna. Jag tror det ger en snygg kontrast.
 
Själv gillar jag kontraster. Vill man ha en modern look tycker jag att det understryks av att ha någon gammaldags detalj som gör att det ser fräckare ut. Du säger inget om vad för sorts golv, färger med mera ni tänker till övrigt. Spottar på bjälke mot tak låter snyggt. nBelysning är den bästa inredningen! Ett vitt tak skulle jag satsa på, men ingen lasyr utan heltäckande olja - dösnyggt och de evinnerliga lasyrerna tror jag kommer att kännas omoderna om några år. Jag tror att jag skulle välja ett riktigt mörkt golv till det, och en ljus tapet med struktur, typ Decor Maison Reflection. Sedan tror jag att jag skulle välja ngt lite oväntat till bjälkarna. Varför inte ådermåla dem? (Jättefint och klart ovanligt nuförtiden) - eller om man vill vara riktigt modig - marmorera dem! Det tycker jag är läckert och lite kitsch!
 
Hej!

Vi har en liknande lösning på gång på vår övervåning. Vår plan är att måla både balkar och tak i täckande vitt. Sedan ska vi sätta en liten spotlight ovanpå varje balk som lyser upp taket som allmänbelysning.

Vårt tak är inte så högt och det är tätare mellan balkarna än på er bild. Vi tror att balkarna kommer att dominera för mycket om vi gör dem mörka.

/pinebar
 
Tack för alla svar, jag tror det blir heltäckande färg i taket, vitt, men sedan får man prova att lämna bjälkarna och se hur de ser t mot ett vitt tak. At måla bjälkarna vita skulle ju göra rummet större, så det återstår att se!
 
Hemmakatten
Håller också på helvitt tak med vita bjälkar.
 
Mitt tips är att först måla taket och se hur det blir med mörka takbjälkarna mot det, helt enkelt känna efter! Sen om det visar sig att ni inte gillar det så är det ju lätt att måla takbjälkarna senare.

/FlitigaLisa
 
Hemmakatten
Denna tråd hänger ihop med den under planlösningar som cameljointen lagt in. Det beror som sagt lite på vad ni tänker göra med kök, v-rum etc. Men ett härligt stort rum är det, med stor potential! :)
 
eftersom takbjälkarna inte sitter mot taket så hade jag behållt dom som dom är, om dom hade suttit upp emot taket hade jag målat dem vita... har sett ett tak som var vitmålat och med likadana bjälkar som här, mörka, det var rackarns snyggt! (men sen beror det iofs också på hur rummen i övrigt ser ut...)
 
Måla taket vitt, slipa bjälkarna, måla dem vita spä ut färgen med lacknafta och ge dem en sliten stil, kompensera upp bjälkarnas "gamla" utseénde med ett ny målat snyggt tak samt modern inredning, Belysning upp mot taket ger en schysst rymd!
 
Hittade denna bild på Hemnet......
 
  • Tak med lampor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pinebar skrev:
Hittade denna bild på Hemnet......
Det var snyggt! Kommer köra på detta koncept!
 
det var snyggt, detta också...

dålig bild tyvärr
 
wahlström skrev:
det var snyggt, detta också...

dålig bild tyvärr

Grymt dålig bild! :) men fint
 
Ja, ha ha, grymt dålig bild, har hittat bilderna på hemnet, och har varit inne i huset och sett taket (huset finns i stan där jag bor), och det är rackarns snyggt!! (så vill du se bättre bild kan jag tipsa dig om var du ska leta... ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.