För tillfället finns vår vattenutkastare i den korridor som bildas mellan huset och garaget (gul cirkel i bilden), vilket är en väldigt otymplig placering som fungerar allt sämre när det utrymmet börjat användas som cykelställ och det finns ett plank där som avskiljer högra delen av tomten från utkastaren.

Jag vill flytta den till ett behändigare område på högersidan i bild eftersom det är där vi har flest växter, men har inte riktigt klurat ur var detta ska vara.
Trädgårdsplan med nuvarande vattenkran markerad med en gul cirkel och droppslangens startpunkt med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul cirkel = nuvarande placering av vattenkranen.
Röd cirkel = start av droppslang.
Vit fyrkant = sandlåda

De saker som finns att ta hänsyn till är följande:
  • Det finns ett (oinkopplat) automatiskt bevattningssystem som ser ut så här (länk) . Den har alltså en slang in och upp till 6 slangar ut till olika områden.
  • En av slangarna ska leda till röda cirkeln där startpunkten till en droppslang ligger.
  • En av slangarna måste gå till de två parallella odlingsbäddarna nere till höger
  • Så småningom kommer det vara aktuellt att dra minst en slang vidare under marken ovansidan av tomten då planen är att det ska finnas rätt mycket växter där inom några år.
  • Längst bort till vänster på tomten kommer det inte finnas jättemycket växter men det vore fint att ha möjligheten att dra en bevattningsslang även dit.
  • Eftersom detta blir ett amatörprojekt med förhoppningsvis viss hjälp från mer kunniga personer vill jag inte ha utkastaren för nära husväggen utifall att något skulle läcka, och överlag vill jag undvika att ha känsliga delar som kopplingar och sådant på platser där de är för "undangömda" eller där de skulle ge skada på fasta konstruktioner ifall något skulle gå snett.
Stenplattorna är för närvarande inte lagda utan här finns just nu bara gräs, så det finns goda möjligheter att gräva ner något. I samma veva vill jag framtidssäkra lite och lägger gärna ett extra rör därunder ifall det är så att man vill lägga till något i systemet så småningom.
Trallen nere till höger används inte så värst mycket, sannolikt kommer det hamna en ihopfällbar torklina där och nån bänk riktad in mot trädgården.

Jag har haft lite olika tankar men tänkte att jag skriver det i första inlägget i tråden, och innan ni läser det får ni gärna fundera lite själva så att jag inte låser in er direkt i min tankegång.
 
Och som sagt postar jag min egen tanke här:
Ritad plan över en trädgård som visar föreslagna platser för vattenutkastare och slangdragning markerade med färgade cirklar och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag en total amatör när det gäller vattenkopplingarna så det rent praktiska behöver jag kolla upp noggrannt före start, så säg gärna till ifall det finns någon teknisk anledning till varför någon av dessa lösningar är att föredra.
I bilden grävs en slang (PEM-slang?) ner från tidigare utkastaren i östlig riktning. Kanske är underförstått att den slutar tvärt för att exakt dragning beror på var utkastaren hamnar :)

Spontant hade jag funderat på att sätta nya utkastaren på någon av de gula cirklarna.
Den vänstra ligger rätt smidigt till, men det kan bli svårt att gömma undan komponenterna från bevattningssystemet och ifall man vill lägga till något i framtiden är det svårt med stenplattor som hindrar underjordskablar.

Den mittersta cirkeln är väl den jag är mest inne på just nu, så jag markerade ut den med en blå pil. Här kan man möjligtvis bygga in bevattningssystemet i någon låda vid trädäcket eller t.o.m. gömma den under trädäcket. Väldigt kort sträcka till påkopplingen av droppslangen (röd cirkel). Då får det väl grävas någon slang under jorden till odlingsbäddarna, som slutar i en vattenspridare eller en ny droppslang.
Den högra cirkeln är lite mer undangömd vilket kanske är positivt.
Nackdelen med båda är att det är en väldigt lång sträcka när man senare sannolikt vill dra något till västra sidan av huset.

Den blåa cirkeln är potentiell plats att dra en separat utkastare till. Det är inte aktuellt på säkert några år, men skönt att förbereda för möjligheten. I så fall tänkte jag med min begränsade kunskapa att man kanske kan sätta en T-koppling på underjordsslangen redan nu, och låta skarven ligga en bit utanför stenplattan så att man kommer åt den i senare skede. Så kan en slang gå till utkastaren och så småningom kan man gräva och koppla på andra slangen til T-korsningen i riktning mot den blåa utkastaren.

Tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.