Hej,

Vi ska snart bygga ut vårt hus och därmed dra in vatten till ett nytt badrum. Badrummet ligger i ett hörn med två ytterväggar. Hur skulle ni dra vattenrören för att det ska bli så bra som möjligt och följa standard?

Kan man göra så att rören kommer upp i väggen mellan entré (bakom toalett) och badrum och därefter antingen utanpåliggande eller i vägg? Rören kan ju också komma upp i vägg bakom handfat.

Tack!
Ritning av ett badrum med mått, inklusive placering av toalett, handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inkommande vatten vid handfatet och sedan utanpåliggande bakom tv/tt till duschen. Toaletten blir lite klurigare, kan ju sätta i (RiR ) väggen dock då det är en innervägg.
 
A anis16 skrev:
Inkommande vatten vid handfatet och sedan utanpåliggande bakom tv/tt till duschen. Toaletten blir lite klurigare, kan ju sätta i (RiR ) väggen dock då det är en innervägg.
Tack, ja det låter som en bra lösning. Kan kanske gå utanpåliggande hela vägen till toan också.
Frågan är också om man ska dra rören längs golv eller uppe mot vägg?
 
ullet
Vad är det för golv? Om det är träbjälklag skulle jag nog lagt ner vattnet till toan under golvet och kommit upp i innerväggen bakom toan, men annars går det ju att dra inne i innerväggarna. Utanpåliggande till toan blir betydligt mer synligt.

Jag skulle nog lagt rören nere vid golvet till dusch och TM, då blir största delen av dragningen dold av maskinerna. Ni skulle ju kunna lägga första delen av sträckan från handfatet inne i innerväggen också och övergå till utanpåliggande i hörnet mot ytterväggen.
 
ullet ullet skrev:
Vad är det för golv? Om det är träbjälklag skulle jag nog lagt ner vattnet till toan under golvet och kommit upp i innerväggen bakom toan, men annars går det ju att dra inne i innerväggarna. Utanpåliggande till toan blir betydligt mer synligt.

Jag skulle nog lagt rören nere vid golvet till dusch och TM, då blir största delen av dragningen dold av maskinerna. Ni skulle ju kunna lägga första delen av sträckan från handfatet inne i innerväggen också och övergå till utanpåliggande i hörnet mot ytterväggen.
Hej,

Det är betongplattan direkt under, Kan man göra så här? Lila är i vägg och röda är utanpåliggande. Ritade även in hur avloppet kan gå. Det enda jag funderar på är hur man får rören genom duschväggen.
Teknisk ritning av badrumsplan med måttangivelser samt markerade vatten- och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog lagt rören i vägg, ett installationsskikt på ytterväggarna löser duschen.
 
ullet ullet skrev:
Vad är det för golv? Om det är träbjälklag skulle jag nog lagt ner vattnet till toan under golvet och kommit upp i innerväggen bakom toan, men annars går det ju att dra inne i innerväggarna. Utanpåliggande till toan blir betydligt mer synligt.


Jag skulle nog lagt rören nere vid golvet till dusch och TM, då blir största delen av dragningen dold av maskinerna. Ni skulle ju kunna lägga första delen av sträckan från handfatet inne i innerväggen också och övergå till utanpåliggande i hörnet mot ytterväggen.[
Lulaua Lulaua skrev:
Jag hade nog lagt rören i vägg, ett installationsskikt på ytterväggarna löser duschen.
Hur bygger man ett sånt? Väggtjockleken är 320mm med två lager isolering så kan kanske få in det i befintlig vägg tänkte jag.
 
Oftast med en liggande 45x45mm regel.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Oftast med en liggande 45x45mm regel.
Kan man använda den befintliga regeln i denna konstruktionsritning?
Konstruktionsritning på skärm med mått och materialspecifikationer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A andhak2802 skrev:
Hur bygger man ett sånt? Väggtjockleken är 320mm med två lager isolering så kan kanske få in det i befintlig vägg tänkte jag.
Min åsikt är att inte dra vatten i ytterväggar men det kanske bara är jag som tycker så...
 
A anis16 skrev:
Min åsikt är att inte dra vatten i ytterväggar men det kanske bara är jag som tycker så...
Av vilken anledning? Det låter ju intuitivt logiskt men sen kan jag inte förklara för mig själv varför? Frostrisk? Krångliga skador vid läckage? Och kan man då istället dra utanpåliggande vatten på en yttervägg?
 
Det är helt ok med rör i yttervägg, bara de ligger nära den varma sidan av väggen. Om du har +20 inne och -20 ute. Så är det plusgrader in till halva väggtjockleken. Förutsatt att hela tjockleken har likvärdig isolering.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Mikael_L
Det är frysrisk man tänker på. Men om man dristar sig till att dra i yttervägg måste man försäkra sig om att de kommer ganska nära insidan hela vägen, inget av rören får ju hamna närmare utsidan än insidan.
Numera har vi ju rätt tjocka väggar med mycket isolering, och ofta en 45mm korsregling på insidan också. Så kan man hålla rören inom dessa 45mm närmast insidan av huset, så finns det ju ingen frysrisk, inte förrän hela huset fryser ihop samtidigt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Men tolkar jag er rätt borde rören kunna dras bakom OSB där 45x45 går?
(Bilden ligger i en kommentar ovan)
 
Precis, jag har mina rör i ett 45mm installationsskikt och oroar mig inte direkt för frysning så långt in i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.