Äntligen ska jag få tummen ur ändalykten och börja med garagebygget.
Isolering av befintlig byggnad är det som står på agendan, och jag vill ha tips och råd. Hur hade ni gjort?

Vi börjar med en bild på hur väggarna ser ut idag.
vagg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså, panel på en stomme av timmer. Inga lock på panelen, så det är rejält dragit (gammal dyngstack, så det skulle inte vara speciellt tätt på den tiden). Jag vill behålla fasaden som den är eftersom det är en del av en betydligt större ekonomibyggnad som ska se "original" ut på utsidan.

Lokalen ska vara uppvärmd. Dubbelgips eftersom det ska svetsas i den.

Så, jag tar tacksamt emot alla synpunkter. Hur hade ni gjort, inifrån och ut?
 
Mitt tips.
Spika luftläkt 12mm direkt på panelen från insidan. Spänn därefter upp vindpapp. Spika en regel längs syllen, lika bred som de horisontellt lagda bjälkarna. Spika därefter reglar cc 60 med dimension så du kommer i nivå med mittbjälken och snedsträvan. Isolera, sätt eventuellt en plastfolie, och gipsa.
 
Mikael_L
Jag tycker AG A har ett bra förslag. Men jag tror att det är bättre med asfaboard än vindpapp.

Och tänk till lite så det inte blir risk att hela väggkonstruktionen blir fuktig nerifrån syllen och som sen sugs uppåt, fukt ifrån slagregn och drivsnö.
 
I ett sådant här fall kan det väl vara läge att bygga ett separat "hus i huset".
Alltså att bygga garagets väggar och tak fristående, och inte röra den gamla konstruktionen.
Se mellanrummet som en "utvidgad luftspalt" :)
 
Hur mycket isolering rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.