Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det beror väl helt på vad du vill bygga till? Förråd? Garage? Sovrum? Kök?
Sedan hur ser tomten ut? Du lämnar på tok för mycket frågetecken i din frågeställning så jag svarar nog pass.
 
Hej och välkommen till forumet!

Som Goteborg säger behövs lite mer kött. Då kommer svaren börja flöda in. Forumet brukar vara väldigt bra på att svara, bara man har ordentilgt med info.
:)
Antar att detta är ett fritidshus? Eller kanske ska bli permanentboende?

Tomtgränser?
sluttningar/berg på tomten?
Vad säger detaljplan om tillbygge? (storlek, höjder osv)
Ska det byggas så tajt som möjligt, eller ska det vara rymliga sov & kök med lyx?
Har ni utsikt att ta hänsyn till?
Befintlig Uteplats?
Var är söder?
 
Antar att detta är ett fritidshus? Eller kanske ska bli permanentboende? JA, DET ÄR EN FRITIDSHUS SOM JAG VILL BYGGA OM TILL PERMANENTBOENDE.

Tomtgränser? LÅNGT TILL TOMTGRÄNSER. TOMTEN ÄR PÅ 4,000 m2.
sluttningar/berg på tomten? HUSET ÄR PÅ EN KULLA(STENKULLA)
Vad säger detaljplan om tillbygge? (storlek, höjder osv) FRITT FRAM.
Ska det byggas så tajt som möjligt, eller ska det vara rymliga sov & kök med lyx? RÄTT SÅ TAJT OCH FUNKTIONAL. INTE LYXIG. RÄTT SÅ TJAT BUDGET.
Har ni utsikt att ta hänsyn till? JA, FINT UTSIKT FRÅN LÅNGSIDAN MED ALTAN OCH GAVEL VID VARDAGSRUMMET
Befintlig Uteplats? FINNS INGEN.
Var är söder? LÅNGSIDAN MED ALTAN ÄR MOT SÖDER.
MVH
P
 
Du skriver iof att det är kök och sovrum som ska läggas till, men jag gissar att du vill ha in ett badrum om det ska bli permanentboende?
Jag slängde ihop tre förslag för att sätta igång lite tankar.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I min värld borde det byggtekniskt vara hyfsat enkelt att koppla på en utbyggdnad där det redan är en vinkel på huset. (Fast det är säkerligen allra enklast att förlänga i husets längd)

Hur fungerar kök och V-rum idag? Första alternativet lämnar ju egentligen nuvarande funktioner helt orörda, men adderar ett rymligare sovrum och badrum. (matplatsen försvinner kanske?)

alternativet till höger tar bort ett sovrum och ger ganska mycket död-utrymme i hallen.

sista alternativet innebär mycket ombygge, men minst död-yta och tror jag relativt smarta funktioner. (Dock måste man riva upp golvet för att få in badrummet i befintligt hus..)

Disclaimer:
Jag har inte mätt så noggrant. Eventuellt har jag varit lite för frikostig i måtten och det kanske inte alls går in så som jag har ritat. Sängar och kök är höftat och ej skalenligt ritat.
 
  • Gilla
Paul Gunning
  • Laddar…
Tack så mycket. Jag har också tänkt som alt ett med att bad o kök byte sida.
Ska försöka lägga upp några bilder ikväll.(y)
Mvh
P
 
029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man skulle bortse från 25m2 och söka bygglov och förlänga stugan åt nåt håll har någon en planlösning till det.Jag tycker att det är svårt att hitta en bra lösning.Kom med många förslag. Hur skulle ni gör,bättre sov och badrum en måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.