Långt inlägg... Foton följer.

Jag ska dra in elen i väggen, lägga på mer isolering på de sidor som är mot utsidan av huset, och täcka med 10mm OSB och 13mm gips. Innertaket ska bort, det blir nytt gipstak med spottar i. Elen kommer att dras av elektriker, jag gör resten.

Huset är byggt 1969, med utanpåliggande el. Väggarna består av för-tillverkade moduler 2400x1200. Modulerna har limmade 9 mm skivor som ser ut som masonit (tretex?). Modulerna sitter alltså sida-vid sida och sitter ihop genom att vara skrå-skruvade inifrån, genom väggskivan. De väggar som är mot utsidan av huset har 120mm reglar, där mineralisoleringen alltså är inlimmad i dom för-tilverkade modulerna. Reglarna i innerväggarna är ca 77mm (!) tjocka, och där finns ingen isolering i väggarna. En övervåning byggdes på 1980. Vi är på nedervåningen.

Under så är det betongplatta med ett trägolv (ca 13mm totalt, ca 3mm slityta och spånskiva inuti, vad jag kan se). Trägolvet ska jag inte ta bort nu, det blir för stort projekt.

Uppåt (innertaket) så är det också samma masonit/tretex (10mm) som i väggarna. Det verkar som om bjälklaget uppåt även där är förtillverkade moduler 1200 bred, vet ej längden. Dvs modulerna för ytterväggarna restes först, sen på med modulerna för taket. Det innebär att övervåningen "vilar" på inte bara väggarnas balkar utan även masoniten som klär in tak-modulerna.

Först tänkte jag sätta 45x95 regel undertill (syll ?) och skruva upp 45x95 regel uppetill (hammarband?). Sen lodräta 45x95 med cc60. In med isolering och sen ångspärr på det. Men sen kommer el-frågorna.

Ett alternativ är att jag har 45x45 för extra isolering och sen 45x45 som "installationsvägg" (tror jag det kallas för). Då funderar jag på vilket skikt som är bästa att ha stående respektive liggande.

Alternativ 1: Är det smidigare att dra elen på liggande reglar? Dvs stående ytterst och liggande innerst)? Då kan man bara först skruva på stående 45x45 på befintliga stående reglar. in med isolering och på med ångspärr. sen Kors-sätta dom inre liggande reglarna.

Alternativ 2: Eller tar man liggande ytterst och stående innerst? Dvs kors-skruva på liggande 45x45 på befintlig vägg, och sen igen kors-skruva stående 45x45 närmast innerväggen. När jag skruvat de liggande 45x45 så lägger jag in isolering och på med ångspärr. Sen de innersta stående 45x45. Då kommer elevs flex-slangar att behöva korsa dom stående reglarna, men det är väl bara att köra bakom stående inre reglar, dvs "buffa in" ångspärren där det korsar?

Alternativ 3: Eller ska jag bara köra 45x95 reglar, och strunta i installationsvägg? Dvs på med reglarna, och in med isolering. Sen får elektriker lägga flex-slang och dosor. Efter det på med ångspärr och tejpa ordentligt där jag får skära upp för dosorna.

Oavsett hur jag gör så tänker jag fästa dom nya reglarna mot dom befintliga.

Hur gör jag mot golvet? Tar bort golv och lägger ny syll mot betongen? Dvs skär bort ca 100mm med cirkelsåg och lägger på 90x45 (om två 45x45) eller 95x45 regel längst ner. Eller ska jag låta golvet vara kvar och lägga regel mot det? Eller kanske låta befintligt golv fungera som syll, dvs inte skruva på någon regel neråt alls och bara låta dom nya reglarna som ju ändå skruvas mot befintliga reglar bara vila mot golvet?

Hur gör jag mot taket? Ha kvar masoniten där väggen byggs ut eller ta bort den och exponera tak-reglarna? Ska jag sätta ett hammarband? (Igen, 90 eller 95 mm.) Hur tjockt bör i så fall hammarbandet vara? Jag tänker ju skruva dom nya reglarna mot befintliga reglar så det kanske räcker med 28mm tjocklek på hammarbandet?

Rakt fram är yttervägg. Dom två öppna facken till höger är en modul som är skrå-sruvad mot modulerna till höger och vänster. Innervägg till vänster i bild. Ni kan se hur väggskivorna varit limmade där jag med multimaskin har skrapat bort den masonit som blev kvar efter att ryckt bort väggskivorna.
Oisolerat rum med exponerade väggar, isoleringsmaterial synligt, byggarbetsplats, dammsugare i förgrunden, takspotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut uppåt, där man kan se att hela övervåningen vilar på inte bara vägg-modulerna utan även den liggande masoniten, dvs innertaket.
Skadad vägghörna som visar inre strukturer, som masonit och isolering, med synliga vattenskador.
Skapa konto

Så här ser det ut neråt. Vägg-modulerna vilar på syllen och inåt mort rummet så är det ca 12mm trägolv (spån-kärna med ca 3 mm slityta i nåt träslag) med betong under.

Vägg med brun isolering, träreglar, kraftpapper och synligt varningsband. Under renovering eller byggnation.
Skapa konto

Och här är en bild från 2006 när vi renoverade ett annat rum, där kan man se hur innertaket tagits bort och se dom exponerade balkarna uppåt. (Ni kan ignorera mitt 17 år yngre poserande :) .)
Man i ett ofärdigt rum med isolering, exponerade balkar och elledningar, stående med en dryck, renovering pågår.
Skapa konto

Innanför din befintliga stående stomme skulle jag skruva 45x95 liggande, sen liggande osb och stående gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.