Jag ska beskriva hur det ser ut och frågan gäller hur jag enklast men smart ventilerar garderoben. Allt är under långt gången byggnation i gammalt hus.
Hallen är 4,5 meter lång och jämte den är det en toalett 3 meter och garderob 1,5 meter, båda 2 meter djupa. Dörrarna till toa och garderob är från hallen. Vanlig källare under, krypvind ovanför. På andra sidan toa och garderob är det en vägg som jag inte kan dra ventilation genom. Det finns inget mekaniskt ventilationssystem i huset.

Toan ska ventileras med en Pax Calima upp genom spirorör och ventil på taket.
Garderoben har inte varit inbyggd tidigare så där finns ingen ventilation. Vi ska ha ytterkläder och skor där så det behöver ventileras annars blir det instängt och unket.
Luft in till garderoben får jag vid tröskeln men luft ut? Antingen ett rör i garderobens tak från motsatta sidan och sen ut genom en liten ventil i takhöjd ut i hallen, eller en ventil i takhöjd till toan där Caliman snurrar lite grann hela tiden och skapar genomluftning också av garderoben. Vill inte dra upp en till ventil genom yttertaket och ha en till huv där. Blir alldeles för mycket hål och huvar på taket då det finns en motsvarande från köket inte så långt därifrån.

Men kan man dra ihop ett ventilationsrör från garderoben uppe på vinden med toans ventilationsrör så att Caliman ger ett sug som också drar genom garderobens vent rör? Utan att det går bakvägen ner i garderobens ventilation istället? Det skulle vara en bra lösning. I lumpen hade vi tryckluftsdammsugare som fungerade så när vi skulle städa tunga fordon utomhus.

Mycket går att krånga till genom att fundera. Tips mottages tacksamt
 
Om du byter ut paxfläkten till en kanalfläkt och sätter den på vinden eller en takfläkt uppe på taket så kan du suga ut luft från flera ställen samtidigt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
tack, det var ett bra sätt att lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.