Hej, vi ska bestämma hur många spottar vi ska ha i taket till badrummet
och vart dem ska placeras, själv har jag iiingen aning men jag tänkte
raktav att man skulle ha 6 st symetriskt monterade i taket med två
sidolampor på vardera sida om spegeln vid tvättstället, vad tycker Du?
 
  • badrumet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är måtten på rummet och effekten på spottarna?
 
hmmm..tror det är 4x 2,,5 eller nåt liknande och effekten är 20watt styck...
 
vad sägs om en sån här placering?
 
  • badrumetspottar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att har du barn och riskerar att vattenbejuta spotsen i våtzonerna -
använd IP67 med transformator.

IP44 överlallt där det inte kommer kunna stänka eller förångas vatten upp itaket.
 
IP44 klarar strilande vatten från alla håll så det finns ingen anledning att kliva upp i en högre klass.

6 st (3 x 2 rader) är lagom i vårt badrum som är 1,80 x 2,60 och med en takhöjd på 3 meter, så jag tror att det blir för lite med sex på en så pass stor yta. Har du dessutom inte speciellt högt i tak så får du ju inte så mycket spridning heller.
Jag hade klämt in åtta eller nio 20W-spottar på den ytan.
 
Enligt vår elektriker, vilket också intygades av spot leverantören så klarar inte IP44 vattenstrålar, tex dusch så har man barn och badkar så kan spotten ligga i riskzonen. Vi besämde oss för att köra IP67, kostade minimalt mer och såg i princip likadan ut som IP44 fadst de gick inte att vrida.

Men det är inte lag på IP67 ovan våtzon, jag skulle rekomendera det (om man har barn eller så).
 
Andra siffran (skydd mot vatten)
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppande vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke.
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten.
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.
 
Hej igen, tack för lite feedback, det är IP44 på spottarna och vi har än så länge inga barn...
jag gjorde om lite grann, vad sägs om så här då? dem små vid handfatet är annan belysning vid spegeln.
det är 2,40 till tak.
 
  • badrumetspottar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När ska man egentligen sätta in spotlights i taket? Ska man göra det när allt annat är klart.
 
När elektrikern installerar all annan belysning är väl lämpligt. Kom ihåg att det måste finnas "skydkkupor" iruntom spottarna i taket för brandrisk. Så själv installationen måste börja innan gipsskivor e på plats, men avslutas när all annan belysning kopplas in.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.