Vi har ett gammalt hus (byggt 1920) som vi håller på att renovera...
På väggarna på övervåningen sitter det tritex-skivor på väggarna med en strukturtapet över... Under tritexen är det grova träplankor...
Det är utanpåliggande el - som vi vill göra till innanpåliggande!

Vi vill ha en någonlunda slät vägg att tapetesera/måla på. Problemet är ju att det är struktur på tapeten just nu.
Hur skall vi göra med elen? Vart "gömmer" vi elkablarna? Kan man såga spår i tritexen och dölja kablarna under golvlisten sedan kanske?
Och hur funkar "easy cover"? Kan man sätta den ovanpå strukturtapet för att få ytan slät? Är det svårt?

Många frågor - jag vet... Men det skulle hjälpa oss om ngn kunde/ville svara :)!
 
Jag är inte speciellt glad för "lager på lager", dvs bara lägga till mer.
I mitt hus river vi bort tretexen (som ursprungligen sattes dit som tilläggsisolering och som är usel att fästa upp saker på) reglar upp en nu vägg på plankväggen där vi också drar elrör och lägger i modern isolering för att sedan gipsa för att få en bra yta.
Då har vi fått bättre isolering, korrekt dragen el och en bra yta invändigt.
 
Precis så har vi gjort i de två rum vi renoverat klart!

volvo skrev:
Jag är inte speciellt glad för "lager på lager", dvs bara lägga till mer.
I mitt hus river vi bort tretexen (som ursprungligen sattes dit som tilläggsisolering och som är usel att fästa upp saker på) reglar upp en nu vägg på plankväggen där vi också drar elrör och lägger i modern isolering för att sedan gipsa för att få en bra yta.
Då har vi fått bättre isolering, korrekt dragen el och en bra yta invändigt.
 
Håller med ovanstående talare, vi gör på samma vis, iof har har vi utanpåliggande el men mest för jag tycker det är snyggt i ett gammalt hus.
 
Finns det fler sätt att göra på månntro :-??
 
Om vi utgår ifrån att du skall ha dold kabeldragning så är nog ovanstående det absolut bästa. Möjligen att man kan fräsa in vp-rör genom tretex och en bit in i planken (sammanlagt 16mm) för att senare lägga på en ny gips utanpå allt. (nödlösning om du frågar mig)

Men tycker personligen att tidigare nämnda metod med nya reglar och isolering är den absolut bästa då du:
-blir av med tretex
-får extra isolering
-får uppreglat väggarna så dessa blir räta och fräscha
-får goda möjligheter att dra dolda kablar precis som du vill ha dem i nya rör.

/AB
 
gjorde själv så att jag tog bort treetex, spårade ur planken och smällde upp en gipsskiva

vi har 5cm frigolit isolering på utsidan av huset som gjordes nån gång för många år sen

aak.sized.jpg
 
Är det inte så att man inte får ha elkablar dolt om man inte har skyddsrör? I så fall måste du i alla fall dra om allt och då kan du ju lika gärna göra om hela väggen. Det lilla extra arbete och kostnad som att regla upp så du får plats med elrör (en vanlig brädas tjocklek räcker) tycker jag verkar försumbar.
 
elof skrev:
Om vi utgår ifrån att du skall ha dold kabeldragning så är nog ovanstående det absolut bästa. Möjligen att man kan fräsa in vp-rör genom tretex och en bit in i planken (sammanlagt 16mm) för att senare lägga på en ny gips utanpå allt. (nödlösning om du frågar mig)

Men tycker personligen att tidigare nämnda metod med nya reglar och isolering är den absolut bästa då du:
-blir av med tretex
-får extra isolering
-får uppreglat väggarna så dessa blir räta och fräscha
-får goda möjligheter att dra dolda kablar precis som du vill ha dem i nya rör.

/AB
Jag tycker nog att det inte alls är ett problem att behålla trätexen. Den utgör ett isolerande lager och bygger inte så mycket alls. Om väggarna redan är påsalade och upprätade till lod med trätexskivor, varför göra det hela igen, skitmycket jobb. Som sagt fräs då för VP-rör/flexslang och lägg en gipsskiva utanpå. Då har du kvar trätexens isolerförmåga, det bygger inte så mycket att rummet upplevs krympa, du har inte trätexen som ytskikt (brandrisk), samt får slätt och fint för nya tapeter/färg. Regelrätt tilläggsisolering ska göras från utsidan om du frågar mig. Det finns två nackdelar;
- det är en del jobb att fräsa för VP om du ska ha många rör
- du måste dra långa skruvar ända in till timmerstommen om du ska hänga upp något tyngre på väggarna.
 
W
Nu när vi renoverar vårt hus från 1905 så tog vi först bort alla nya väggar (gips, reglar, tretex samt spänntapet) sedan fräste vi in elen i väggarna och satte tretex utanpå och sedan tapet. Kanon blev det. Detta gäller inner väggarna. Ytterväggarna var tillägsisolerad med 5 cm frigolit (typ) och sedan gips. Där drog vi el bakom gipsen genom att göra små hål som sedan spacklades. Blev oxo kanon faktsikt.
 
Jag fattar inte varför nån vill gömma undan elen? Utanpåliggande hus är snyggt och korrekt i gamla hus. Ni som gömmer och fräser in och håller på försöker väl inte få ett resultat som skall se ut som om husen är nybyggda. Nej behåll elen utanpåliggande även där den kanske måste bytas ut. Om förslagen att gipsa  :'( kan jag bara säga att vi hade turen att köpa vårt hus innan det blev förstört av en massa gips!! Gisp hör hemma i nya hus och i badrumsväggar (för att få bra underlag för kaklet) men annars inte inom byggnadsvård.
 
Klostergården skrev:
Gisp hör hemma i nya hus och i badrumsväggar (för att få bra underlag för kaklet) men annars inte inom byggnadsvård.
Gisp? ;)

Man kan väl alltid blanda gammalt och nytt. Allt behöver inte vara stampade jordgolv, lera på väggarna och stråtak. Trätexen var ju också ett modernt och revolutionerande skivmaterial en gång i tiden. Vi har både rum där det mesta består av trä i originalutförande, timmerstommen framme med lerklining, samt rum där väggarna redan påsalats och rätats upp. I de senare, utan att då riva allt så finns inget annat alternativ än skivor eller panel, varav gipsskivor är helt klart bäst som underlag till tapeter. Visst är det ett modernt byggmaterial. Frågan är väl vad man vill efterlikna. Är ett gammalt utseende nog eller måste det också göras som förr i tiden?
 
Jag hade lagt elen synligt utanpå. Tretex tycker jag funkar bra i gamla hus. Jättebra isolering. Kolla om din strukturtapet är spaltbar då kan du skala av ett lager. Annars kan man lägga på ett lager tretex till. Då får du en slät yta som är fin att tapetsera på. Och sen har du sparat alla tidsskikt under till kommande generationer.

Räta väggar i gamla hus är det fulaste jag vet. Fattar inte varför en del envisas med att räta upp väggarna. Vi som kommer efter får ett hästjobb med att riva ut f-nskapet sen.  ;)
 
Blommis skrev:
Jag hade lagt elen synligt utanpå. Tretex tycker jag funkar bra i gamla hus. Jättebra isolering. Kolla om din strukturtapet är spaltbar då kan du skala av ett lager. Annars kan man lägga på ett lager tretex till. Då får du en slät yta som är fin att tapetsera på. Och sen har du sparat alla tidsskikt under till kommande generationer.

Räta väggar i gamla hus är det fulaste jag vet. Fattar inte varför en del envisas med att räta upp väggarna. Vi som kommer efter får ett hästjobb med att riva ut f-nskapet sen.  ;)
Det viktigaste, rent byggnadsvårdstekniskt, är att alla åtgärder skall vara reversibla, om möjligt. Ur den aspekten är utanpåliggande el och nytt skivmaterial ovanpå det gamla att föredra.
Sedan kan man ju strunta blankt i det, så länge inte huset är k-märkt, eller liknande.
 
Klostergården skrev:
Gisp hör hemma i nya hus och i badrumsväggar (för att få bra underlag för kaklet) men annars inte inom byggnadsvård.
Nu är det ju dock så att gipsen används nästan uteslutande ur brandsynpunkt. Visst kanske husen var charmigare förr, men de brann också som fönske ;)

In med gips, för din egen säkerhet(!) även om det inte är tidsenligt

Kör själv med nya reglar + OSB + Gips i alla väggar. Både praktiskt och säkert.

/AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.