jag håller på med balkongräcke med 6 stolpar och 2 ytterhörn. se bild - med den skillnaden att jag fäst 28x120 tvärgående brädorna på utsidan med genomgående bult i varje stolpe.

nu ska jag säta dit överliggare (34x120) - jag har geringssågat den i ytterhörnen och funderar på om man behöver skruva från sidan för att det inte ska bli en stor glipa emellan överliggarna i geringen?

den andra funderingen är hur man snyggast och bäst fäster överliggaren i 70x70 stolpen.

skruva rakt ned - hur långa isåfall?
syns skruvarna mycket hos er som gjort så?

behöver man ha en underbräda för att stabilisera överliggaren så att den inte vrider sig?

andra tips?
 
absolut inte uppifrån å ner.
den skråskruvar man med trallskruv 57 mm underifrån å upp. 4 st. i varje stolpe.
i ytterhörnen limmar man geringen man kan även limma alla skarvar å sen drar du samma fast en skruv i geringen utsida.

mvh
estwing
 
ok tack!

jag har bestämt mig för att ha en underbräda som skruvas fast i stolparna och sedan överliggaren på denna underbräda.

jag har sågat till en underbräda 28x95 också gerad som jag imorgon ska skruva fast rakt ned i stolpen med 6x120 trallskruv.

ovanpå underbrädan tänker jag sedan fästa överliggaren skruvat underifrån underbrädan upp i överliggaren.

jag tar kanske också och skråskruvar någon skruv per stolpe underifrån genom stolpe, underbräda och upp i överliggaren som estwing skrev
 
precis.
jag har 125x125 stolpar å har en 2"3" som underliggare sen överliggare på.
uppfattade att du ej skulle ha underliggare.
helt korrekt, dra underifrån genom denna me in i överliggaren....
mvh
estwing
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.