Vill skriva kontakt med en husleverantör. Men det finns ett problem jag måste sälja befintlig hus först innan jag vill att husleverantören sätter igång med bygget Vill ej stå att betala med två hus.Om jag ej får sålt befintligt hus hur kan man upphäva kontraktet Och att som brukligt är att det är 3 månaders uppsägning :rolleyes:
 
Det är inte direkt 3 månaders uppsägningstid på ett kontrakt, då handlar det snarare om vite.
 
om ej huset är sålt inom ett år kan man då slippa vite
 
Hittar du verkligen någon hustillverkare som går med på de villkoren? Att de har kontrakt på ett hus, men bygget ska starta först när du fått ditt hus sålt, vilket ingen vet när eller ens om det blir?

Förresten, var ska du bo under tiden? När ditt gamla hus är sålt och ditt nya inte ens är påbörjat?
 
när jag köpte mitt,då villkorade jag i kontraktet att jag gratis kunde gå ur avtalet.
dock skulle inga bygglovsritningar eller sånt tas fram innan.
och vi skrev ordagrannt' avtalet kan brytas helt utan kostnad för köpare ifall befintlig bostad ej säljs'
 
Hur lång tid hade du på dig att lämna ditt gamla huset?
 
Hej

Du kan alltid ha extra villkor på ett entreprenadkontrakt. Men det är upp till säljaren! Vet inte riktigt vad du skulle vinna på att skriva ett kontrakt innan dit nu varande huset är sålt. Eller ingår tomten i affären?
 
Hallå Kjell!
Vi skrev in en klausul i vårt kontrakt (totalentreprenad) där vi kunde häva kontraktet om vi inte fick sålt vårt gamla hus. Dock skulle vi då inte få tillbaka handpenningen på 50 kkr som var den risk vi då tog. Handpenningen var lyft 1 och i den kostnaden ingick bl.a. att ta fram bygglovshandlingar. Så bygglovsprocessen kunde löpa på parallellt när vi sålde vårt gamla hus. Det var väldigt tryggt att ha denna klausul och det kändes fair att vi ändå hade ett riskbelopp så husföretaget skulle få tillbaka lite pengar om affären inte blev av.

Mvh /Joakim
 
Hej Jo man får nog skriva en klasul Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.