Är det någon där ute som har något förslag på hur en offertförfrågan eller anbudsförfrågan kan se ut?

Jag ska låta bygga en ny liten sommarstuga och ska ta in offerter på det ifrån några olika byggföretag. Har tänkt mig att låta det mesta göras av entreprenörer och endast en liten del själv såsom målning, tapetsering, lägga golv och montera köket. Alltså någon form av Totalentreprenad eller Generalentreprenad.

Har en ritning som beskriver hur jag vill ha det byggt efter.

Någon som har ett exempel som man kan dela med sig? Det vore jättebra att ha något att jämföra med.

Stefan
 
En bekant till mig sa att man inte behöver skriva en offertförfrågan. Vill man bygga en stuga eller ett vanligt hus så ringer man bara till några snickare som man hittar i t.ex. Gula Sidorna och fråga vad de tror det kommer att kosta.

Sedan kan man be dem att specifiera lite mer och skriva något avtal.

Hur har ni gjort när ni har byggt och det inte har varit totalentrepnad ifrån en paketleverantör?

/Stefan
 
Om du vill kunna jämföra olika husleverantörer ska du givetvis skicka en anbudsförfrågan till de företag du vill jämföra.

Om man bara ringer runt och frågar lite löst så är det ju omöjligt att jämföra.

Skriv ihop en anbudsförfrågan och bifoga ritningar på det du vill ha byggt.
Sedan får företaget skicka en offert med deras tekniska beskrivning och utförande.

pm:a mig din mail så kan du få se hur vi skrev
 
Tycker också att det är viktigt att man ställer samma krav till de man frågor.
Annars missar man jämförelsemöjligheterna, hur ska man veta om svaret man har
fått är bra eller dåligt?

Men det kan vara svårt att ställa krav/veta vad som skall ingå om man är novis.

Fråga här har du redan gjort, sök även lite på nätet.
Hittade den här mallen, kanske kan den hjälpa med några bitar;

http://www.kommunerna.net/binary.as...04;93765;93801&field=FileAttachment&version=4

Tror att det är många saker som är viktiga, inte bara hur stugan ska se ut utan även
vad som händer om det inte blev som det var tänkt (enl ritning).
Vad händer om aldrig stugan blir klar? Eller om den blir klar men inte till den här
semestern som du hade tänkt utan till semestern 2008?
Någon form av vite kan vara bra att skriva in.

Tänk igenom alla steg från avlopp, el, grund, golv, väggar, isolering, tak, pannor,
papp, fuktspärrar, byggnormer (Kommer väl nya till halvårsskiftet), brunnar,
centraler, tidsplaner, ansvarsområden, försäkringar, totalentreprenad, tillstånd mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.